דוד של אחד החטופים: מרגש שמתייחסים לחטופים כאנשים חיים

החטופים יקבלו תגמול במקום השכר שהשתכרו לפני שנחטפו. גם מי שלא עבדו לפני הטבח או שפרשו מעבודה, יקבלו לכל הפחות 7,000 שקלים

ועדת העבודה והרווחה אישרה אתמול (שני) את פרטי ההסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי שמגדיר תגמול חודשי חלף שכר לחטופים.

על־פי ההסכם יהיו חטופים זכאים לתגמול חודשי שיהווה תחליף לשכרם. חטופים שלא עבדו יהיו זכאים לתגמול המינימלי. לדרישת הוועדה תוקן הנוסח כך שיכלול גם חטופים שעברו את גיל הפרישה, גם אם לא עבדו טרם החטיפה.

המענקים יועברו ישירות לחשבון של החטוף עצמו ויחושבו לפי ממוצע הכנסותיו המדווחות לביטוח הלאומי בשלושת החודשים שקדמו למועד החטיפה. עוד נקבע בהסכם כי התגמול לא יפחת מכ־7,000 שקלים ליחיד וכ־9,000 שקלים להורה לילדים. וכי התגמול המקסימלי יעמוד על כ־49,000 שקלים בחודש.

יעל גורן חזקיה ממנהלת החטופים הנעדרים השבים ומשפחותיהם במשרד רוה"מ, הסבירה: "בתחילת הדרך נתנו מענקים אחידים למשפחות וככל שמתארך זמן החטיפה באופן שלא ציפינו לו, הייתה מטרה לתת את חלף השכר בהלימה למה שהרוויח החטוף ערב החטיפה, מתוך הבנה שההתחייבויות שלו היו בהתאם. חוק דחיית מועדים פג תוקף בסוף פברואר ולא הוארך, כך שתשלומים התחילו לרדת. מי ששב עד כה מקבל רטרואקטיבית מהשביעי לעשירי".

עו"ד רוני נויבר, ראש תחום חקיקה ומדיניות באגף האפוטרופוס הכללי: "לא מדובר בצורך תאורטי. החשבונות של החטופים ממשיכים להתנהל והתחייבויות ממשיכות לרדת. היו אנשים שחזרו וגילו שהם באובדראפט משמעותי וצריך לטפל בזה".

נציין כי ההסכם אינו כולל חיילים חטופים, שממשיכים לקבל מצה"ל את התגמול לו היו זכאים במסגרת השירות. על פי נציג צה"ל שנכח בדיון, שכרם של חיילים סדירים עומד על 2,000-3,000 שקלים בחודש. במהלך הדיון דרשה הוועדה מצה"ל להשוות את סכום התגמול לחיילים החטופים לתגמול המינימלי של החטופים שאינם חיילים, העומד כאמור על כ־7,000 ש"ח.

יושב ראש הוועדה חה"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר: "חייל מקבל כמה פרוטות לחודש ונוצר פה פער בלתי סביר. צריך לתת על זה את הדעת, החיילים חייבים לקבל לפחות את המינימום שקבעה המדינה". חה"כ גלעד קריב (העבודה): "אני מבין שהרציונאל הוא חלף שכר אבל לא הגיוני שתווצרנה פה שתי קבוצות של חטופים. זו לא קבוצה גדולה ולא מדובר בנזק גדול לתקציב הביטחון". נציגי צה"ל התחייבו להביא את הנושא בפני הגורמים הרלוונטיים והבהירו שבכל מקרה התשלום לחיילים החטופים יתבצע דרך צה"ל ולא דרך ההסכם והביטוח הלאומי. לדבריהם "צה"ל נותן את המעטפת המלאה לחטופים ולבני משפחותיהם".

מירב לשם גונן, אמה של רומי ונציגת מטה משפחות החטופים קראה לאזרחי ישראל לזכור את החטופים ואת החיילים גם במהלך חג הפורים: "אנחנו לא רוצים לבטל את החגיגות, בוודאי לא לילדים, אבל לא נכון לחגוג כמו בכל שנה כי יש אנשים שנלחמים ואנשים שנמצאים בתופת, כמו הבת שלי. השאיפה שלנו היא לחזור כמה שיותר מהר לחיים רגילים ואנחנו צריכים את עזרת כל העם ואת ההתגייסות שלו".

שמעון אור, דודו של אבינתן אור שחטוף בעזה, אמר: "הדבר הכי מרגש כאן זה שמתייחסים לחטופים כאנשים חיים שצריכים לקיים את סדר היום הרגיל שלהם. מי שלוקח אחריות על האנשים הוא למעשה זה שיקבל את האחריות ואת הכוח לקבל אותם בחזרה. לדאוג להם למשכורת, לאפשר להם לשלם את התשלומים שלהם, ככה אנחנו צריכים להתייחס לחטופים בעזה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *