דוח בנק ישראל 2023: הירידה במחירי השכירות אינה מתבטאת בנתוני הלמ"ס

ראש הממשלה: יש להקים מפעלים מקומיים לייצור תחמושת. שר האוצר: דווקא מתוך המשבר נצא בעזרת ה' לצמיחה גדולה

בנק ישראל פרסם היום (ראשון) את הדו"ח השנתי שלו לשנת 2023 לאחר שהוגש בסוף השבוע לראש הממשלה, לשר האוצר ולנשיא. מהדו"ח עולה ירידה משמעותית במחירי הדירות והשכירויות וכי בבנק ישראל סבורים שהירידה עמוקה יותר מדיווחי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שכן זו לא לוקחת בחשבון את ההטבות המפליגות שמעניקים יזמים וקבלנים לרוכשי הדירות. הטבות שמשמעותן מחיר נמוך בהרבה מהמחיר "הרשמי" בו נמכרה הדירה.

עם קבלת הדו"ח אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "הנתונים העיקריים הם קודם כל שיש סימנים מאוד מעודדים להתאוששות מהירה יחסית גם בשכר, גם בתעסוקה. בנושא כרטיסי אשראי, זה אף עובר את המקום שצפינו שנהיה בו עוד לפני המלחמה. ישנן כמובן גם משימות, אבל אני חושב שיש כאן הוכחה, שהמשק הוא חזק, שההתאוששות, שחווינו גם אחרי משברים ביטחוניים אחרים ומלחמות אחרות, אנחנו בעצם נמצאים בתוכה כרגע. אני חושב שהדבר הזה זה סימן טוב ומעודד.

לגבי תקציב הביטחון – אנחנו כמובן צריכים להתאים אותו לצרכים שנתגלו במלחמה הזו, שקיימים גם בעולם. אנחנו צריכים להיות הרבה יותר עצמאיים ביכולת הייצור של אמצעי הלחימה שאנו זקוקים להם. אנחנו נעשה את זה, אבל נעשה את זה בצורה אחראית מאוד ובצורה מושכלת, כדי שישראל תהיה עצמאית. אנחנו מבינים שאנחנו צריכים להיות מחוסנים מלחצים חיצוניים, כי אנחנו צריכים לקבל את ההחלטות שלנו. אחת הדרכים לעשות את זה, זה המשק החזק שבנינו כאן ושנמשיך לבנות אותו".

חשוב לציין שנגיד בנק ישראל שכבר נקט בעבר עמדה נגד הרפורמה המתבקשת במערכת המשפט, חתום גם על הדוח הזה שמאשים את כוונת הממשלה לממש את רצון רוב העם כמי שפגעה במשק בשנה הקודמת (ובד בבד מחמיא לה על מדיניותה הכלכלית המרסנת). בהתאם לכך יש לקרוא את דבריו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) שנאמרו עם קבלת הדו"ח:

"אני מודה לנגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון על הדו"ח שמצטרף לדו"חות נוספים בארץ ובעולם שמצביעים על האיתנות של הכלכלה הישראלית כמובן, לצד האתגרים. שני דגשים שצוינו בדו"ח ויקודמו בעז"ה במלוא הקיטור כבר בתקופה הקרובה הם פתיחת חסמי הייבוא – מה שטוב לאירופה טוב לישראל וכמובן ועדה ציבורית לבחינת תקציב הביטחון.

הדו"ח מתייחס לכללים הפיסקאלים בהסתכלות קדימה ולאור המלחמה ומציין את האחריות הפיסקאלים בה אנחנו מנהלים את הכלכלה בתקציבי המדינה האחרונים. נמשיך להיבנות כחברה וכמדינה ובעזרת ה' דווקא מתוך המשבר נצא לצמיחה גדולה, נעמוד יחד בכל האתגרים של המלחמה, בחזית ובעורף כפי שמדינת ישראל עשתה מאז תקומתה. יחד עם הנגיד והשחקנים הכלכליים הנוספים נמשיך להוביל באחריות ובמקצועיות את הכלכלה הישראלית עד הניצחון".

הנשיא, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר: "הדו"ח החשוב הזה מוגש לי ברקע נסיבות מאתגרות במיוחד – כשאנו בעיצומה של מלחמה קשה, שאין צודקת ממנה. אני מודה לנגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, ולכלל אנשי המקצוע בבנק ישראל על העשייה במהלך המלחמה ועל הנחישות והשליחות שלהם במלאכת ייצוב ואיזון המשק והכלכלה בעת הזאת. יכולת ההתחדשות הישראלית היא מהיסודות החשובים ביותר שלנו כעם וכמדינה. הוכחנו אותה פעם אחר פעם, ואני מאמין שגם כעת – נראה במהרה צמיחה ובנייה ישראלית בכל המובנים, גם אלה הכלכליים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *