האופוזיציה בלחץ: כך מתכננים בקואליציה לקצר את הלילות הלבנים

‏בממשלת נתניהו-גנץ בכנסת ה-23 הופעל הסעיף המגביל את משך הדיון על 7 (!) הצעות חוק. כזכור, סעיף 98 מדבר על מקרים יוצאים מן הכלל.

בקואליציה שוקלים להציב אולטימטום לראשי האופוזיציה, לפיו אם לא יושגו עוד היום הסכמות על סדרי הדיון במליאה, יפעילו את סעיף 98 של תקנון הכנסת, המאפשר לקצץ ולחתוך את רשימת הדוברים וההסתייגויות.

לפי ההצעה, יינתן לאופוזיציה אפשרות להגיש הסתייגויות מעטות, ובסך הכל רק כמה מאות הסתייגויות מתוך אלפים שהגישו.

יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן וסגנה, ח"כ בועז טופורובסקי, מתכוונים לכנס את הוועדה המסדרת (המחליפה כעת את ועדת הכנסת) וזאת על מנת לאשר את הפעלת הסעיף שיקצר את הדיון.

לפי הודעת הנהלת הקואליציה: "האופוזיציה והעומד בראשה החליטו כנראה לטרלל את המערכת, להביא לחוסר תפקוד של הכנסת, וזאת למרות שהלכנו לקראתם כברת דרך ולאחר תקופה של שנתיים שהכנסת נמצאת בסחרור פוליטי, אחרי שהם נשברו והפסידו פעם אחר פעם, הם רוצים לילות לבנים? יקבלו לילות לבנים. באנו לעבוד למען מדינת ישראל וכך יהיה".

בתגובה אומרים בליכוד: "האופוזיציה תמשיך להיאבק בממשלה בכל דרך – ביום ובלילה – עד להפלת ממשלת ההונאה הרעה הזאת שתלויה בגורמים אנטי-ציוניים, בושה שהקואליציה החלשה הזאת מבזבזת עשרות מיליוני שקלים מכספי אזרחי ישראל באמצעות הוספת עשרות חברי כנסת חדשים בחוק הנוורגי, בניסיון כושל להילחם במאמצינו."

פרפסקטיבה היסטורית על סעיף 98 הידוע בכינוי "הגבלת סדרי דיון" שנועד לתחום בזמן את הדיון ולמנוע מהאופוזיציה לעשות פיליבסטר בלתי נגמר שיביא להפלת החוק/הממשלה. השימוש הראשון בסעיף נעשה ב-1968 בכנסת ה-6. מאז ועד 2009 בכל כנסת נעשה בו שימוש פעם אחת או שלא נעשה בו שימוש בכלל.
‏ואז הגיעה שנת 2014, הכנסת ה-19, ממשלת נתניהו-לפיד-לבני ושות' אז הפעילו את הסעיף ב-5 הצעות חוק שונות (זו הייתה חבילת חוקים אבל בכל זאת). שם נפרץ הסכר.
בכנסת ה-20 ממשלת נתניהו ובלוק הימין, הופעל סעיף 98 להגבלת סדרי הדיון על 3 הצעות חוק. ואז הגיעה הכנסת ה-23 ושם כבר באמת התחילו לעשות בו שימוש מוגבר.

‏בממשלת נתניהו-גנץ בכנסת ה-23 הופעל הסעיף המגביל את משך הדיון על 7 (!) הצעות חוק. כזכור, סעיף 98 מדבר על מקרים יוצאים מן הכלל.

לסיכום, השימוש המרובה בסעיף 98 החל כבר לפני כמה כנסות ולו היו שותפים כולם, מי שבאופוזיציה ומי שבקואליציה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *