היועמ"שית לנתניהו – דרעי לא יוכל להתמנות לשר בלי לדון בשאלת הקלון

היועמ"שית השיבה לפנייתם של נתניהו ודרעי בנוגע לשאלת הקלון של דרעי וקבעה שעל יו"ר ש"ס לפנות ליו"ר ועדת הבחירות • סעיף 6 לחוק יסוד הממשלה קובע כי אדם שנידון לעונש מאסר לא יתמנה לשר – פרקליטו של דרעי העביר חוות דעת שמכשירה את מינויו • נתניהו העביר אותה ליועמש"ית שהגיבה: "לא מקבלת אותה" • בש"ס מיהרו לבקש לתקן את החוק

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגיבה הבוקר לחוות הדעת שהגישו יו"ר הליכוד וראש הממשלה המסתמן בנימין נתניהו ואריה דרעי בנוגע למינויו של יו"ר ש"ס לשר. נזכיר כי היועמ"שית קבעה שדרעי, שדורש את תיק האוצר בממשלה המסתמנת, ייאלץ לבקש את אישורו של יו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, טרם מינויו: "מסקנתי היא שהוראת סעיף 6(ג) לחוק-יסוד: הממשלה, העוסקת בתנאי כשירותם של שרי הממשלה, חלה גם על מי שנגזר עליו עונש של 'מאסר על-תנאי'", כתבה מיארה.

"לאחר שבחנתי חוות דעת שהונחו בפניי וקיימתי דיון בהשתתפות פרקליט המדינה, המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה וגורמים נוספים מפרקליטות המדינה", כתבה מיארה, "מסקנתי היא שהוראת סעיף 6(ג) לחוק-יסוד: הממשלה, העוסקת בתנאי כשירותם של שרי הממשלה, חלה גם על מי שנגזר עליו עונש של 'מאסר על-תנאי'".

בהרב-מיארה הבהירה לנתניהו וש"ס כי הם לא יכולים לעשות במקרה הזה "קיצור דרך", והם חייבים לפנות ליו"ר ועדת הבחירות, השופט עמית – כדי שהוא יקבע אם יש קלון בעבירה של דרעי. אם יקבע שיש קלון, הוא לא יוכל להתמנות לשר.
זמן קצר לאחר שהתקבלה הדחייה מהיועמ"שית, ח"כ משה ארבל ביקש לשנות את החוק: להשאיר את סעיף 6 כפי שהוא, אבל להוסיף שהפסילה היא רק כשמדובר במקרה שהוטל בו מאסר בפועל.

ניתן להעריך מה יקרה כעת: השאלה אם קלון בעבירה של דרעי תגיע לפתחו של יו"ר ועדת הבחירות. לא משנה מה הוא יחליט – יוגשו בג"צים על החלטתו, אלא אם כן יתקנו את החוק. בכל מקרה אנו יכולים לסמן עימות אדיר וראשון שצפוי בין היועמ"שית לממשלה המסתמנת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *