היעד של ביטן: מיליארדים למלחמה ביוקר המחיה

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן בדיון על הקמת רשתות שיווק בפריפריה: האוצר צריך לשים כמה מיליארדים בצד להשקעה מידית בהורדת יוקר המחיה • האוצר: המחירים בפריפריה נמוכים ב-2.5% מהמרכז – לפני שנתונים תמריצים צריך לראות שהמכרזים בפריפריה לא עובדים • רשות התחרות: נעדכן את מחקר המחירים שנעשה לפני כשנתיים – תחרות בוודאי מורידה מחירים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה לדיון שעסק בשיווק מכרזים להקמת רשתות שיווק בפריפריה.

היו"ר ביטן הזכיר בפתח הדיון כי הישיבה מתקיימת על רקע סדרת הישיבות למאבק ביוקר המחיה, במהלכן התברר כי קיים מחסור בסניפים של רשתות השיווק במקומות רבים בפריפריה.

במהלך הישיבה אמר היו"ר ביטן כי האוצר רוצה להוריד מחירים רק על חשבון אחרים, וכי בתקציב הקרוב אין בשורה אחת ליוקר המחיה למעט חינוך מגיל שנתיים עד שלוש. "האוצר צריך לשים כמה מיליארדים בצד לטיפול מידי במקומות שבהן צריך להשקיע להורדת יוקר המחיה", אמר.

היו"ר ביטן הזכיר כי ביקש את השתתפותו של מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט, בדיון, לאחר שהתברר כי בערים רבות בפריפריה אין מספיק סניפים של רשתות השיווק. קוינט אמר בדיון כי הרשות משווקת לפי הייעוד התכנוני ורק בירוחם הוציאה למסחר 3 מכרזים ויש עוד שני מכרזים באוויר. קוינט הוסיף כי הרשות לא יכולה לשווק בייעוד ספציפי לסופר, אבל היא כן יכולה להתאים את הגודל. היו"ר ביטן ביקש כי גם משרד האוצר יחשוב על תמריצים לרשות השיווק, לפחות בשנים הראשונות.

נציג האוצר, גל ברנס, אמר כי בדיקת רשות התחרות העלתה כי המחירים בפריפריה נמוכים ב-2.5% מהמרכז. היו"ר ביטן אמר כי רשות התחרות עצמה אומרת כי תחרות מורידה מחירים ואם יש רשת שיווק אחת אז אין תחרות וייתכן שהמחירים יכולים לרדת עוד יותר. הוא הוסיף כי כל פעם שהאוצר צריך להכניס את היד בכיס הוא אומר שאין בעיה. ברנס השיב כי לפני שנותנים תמריצים צריך לראות שהמכרזים לא עובדים.

הכלכלן הראשי של רשות התחרות, אוריאל סיטרואן, ציין כי המחקר של הרשות נעשה לפני שנתיים ובדק נתונים מ-2016-2018. הוא הוסיף כי בוודאי שתחרות מורידה מחירים, ולבקשת היו"ר ביטן אמר כי הרשות תעדכן את הנתונים. היו"ר ביטן הוסיף ואמר כי "האוצר רוצה להוריד מחירים רק על חשבון אחרים. בכל התקציב אין בשורה אחת ליוקר המחיה, למעט בשורה לחינוך מגיל שנתיים עד שלוש. האוצר צריך לשים כמה מיליארדים בצד לטיפול מידי בהורדת יוקר המחיה".

היועץ המשפטי של שופרסל, עו"ד ערן מאירי, אמר כי פעם היו נותנים לשופרסל צל"ש על שפתחה חנויות במקום שאף אחד אחר לא הגיע אליהם, והיום מסתבר שהיא פוגעת בתחרות. הוא הוסיף כי ב-2014 קיבלה הרשת החלטה להצמיד את המחירים במקומות בהם יש להם חנות יחידה לסניף שופרסל אקסטרא הכי גדול בבאר שבע, שהוא גם הכי זול. הבעלים והמנכ"ל של רשת יוחננוף, איתן יוחננוף, הוסיף כי צריך תמריצים כמו עבודה מועדפת בסופרים או איזור סחר חופשי במצפה רמון.

היו"ר ביטן ביקש כי המשתתפים יגישו לוועדה רשימה מסודרת של תמריצים שלטעמם יכולים לשפר את התחרות בפריפריה, וכן בירך על כוונת רשות התחרות לעדכן את המחקר שלה בנושא המחירים. הוא סיכם ואמר כי בעוד כחודש תקיים הוועדה ישיבת מעקב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *