המלחמה על הגז בין רוסיה לאירופה – ד"ר דרור מנור

לאחר שמעצמות המערב הכריזו באופן חד-משמעי כי יגבילו מיד את המחיר שישלמו לרוסיה עבור גז טבעי כדי שלא לסייע לה בעקיפין במימון המלחמה באוקראינה שנמשכת יותר מחצי שנה, מגיעה התגובה הקשה והכואבת- ייבוש שיוצר מצוקה הולכת וגוברת בגז בקרב מעצמות המערב ומדינות אירופה. רוסיה עצרה לאחרונה לחלוטין את הזרמת הגז הטבעי ליבשת אירופה בטענה שיש תקלה שהפסיקה את הזרמת הגז. למרות זאת, החברה הגרמנית סימנס, אשר אמורה לטענת רוסיה לבצע את התיקון, טוענת כי כלל לא התבקשה לעצור את הזרמת הגז למדינות אירופה

לאחר שמעצמות המערב הכריזו באופן חד-משמעי כי יגבילו מיד את המחיר שישלמו לרוסיה עבור גז טבעי כדי שלא לסייע לה בעקיפין במימון המלחמה באוקראינה שנמשכת יותר מחצי שנה, מגיעה התגובה הקשה והכואבת- ייבוש שיוצר מצוקה הולכת וגוברת בגז בקרב מעצמות המערב ומדינות אירופה. רוסיה עצרה לאחרונה לחלוטין את הזרמת הגז הטבעי ליבשת אירופה בטענה שיש תקלה שהפסיקה את הזרמת הגז. למרות זאת, החברה הגרמנית סימנס, אשר אמורה לטענת רוסיה לבצע את התיקון, טוענת כי כלל לא התבקשה לעצור את הזרמת הגז למדינות אירופה.

בעוד מדינות המערב, ובעיקר החזקות והעשירות מבניהן, מנסות להטיל סנקציות רחבות היקף על רוסיה בגלל המלחמה המתמשכת באוקראינה, רוסיה דואגת לתת לאותן המדינות דוגמא בולטת מתג המחר שעלול להגיע אליהן אם תימשך הגישה האנטי-רוסית האגרסיבית. לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא אכפת כלל מכך שהוא יוצר משבר אנרגיה מתמשך בקרב מדינות אירופה, ובהן גרמניה, צרפת, איטליה וספרד.

ביום רביעי שעבר, 31 באוגוסט, חברת האנרגיה הממשלתית הרוסית גזפרום הפסיקה לחלוטין את אספקת הגז ליבשת אירופה, בטענה שעליה להשלים שלושה ימי עבודה בתחום התחזוקה בצינור נורדסטרים 1, אשר מוביל גז טבעי מרוסיה לגרמניה (צרכנית מרכזית של גז רוסי), ומשם לשאר מדינות אירופה. מה שעצבן במיוחד את מדינות אירופה הוא שהזרמת הגז הרוסי הייתה אמורה להתחדש במהלך יום שישי, 2 בספטמבר, בשעות הלילה. אולם, הדבר לא קרה, מה שהלחיץ מאוד את מדינות אירופה, ובמיוחד את גרמניה.

גורמים בכירים ברוסיה טוענים כי גילו דליפה מטרידה באחת הטורבינות שאחראיות על הפעלת המערכת שמזרימה את הגז לאירופה. גורמים אלה טוענים בתוקף כי הבעיה נוצרה בשל הסנקציות המערביות שהוטלו במהלך החודשים האחרונים על רוסיה, שגרמו לכך, כיוון שהחברה הגרמנית סימנס, אשר אמורה לבצע את כל עבודות התחזוקה השוטפת על צינור הגז, לא יכלה לבצע כמו שצריך את עבודתה, מה שהוביל לתקלה המרגיזה הזו. גורמים טכנולוגיים ברוסיה אמרו שהם לא הצליחו לתקן את הבעיה בשלושת ימי העבודה על התחזוקה השוטפת, כך שנוצר מצב שהתיקון המסורבל והמורכב דורש את העברת הטורבינה הבעייתית לאתר חיצוני, וחברת סימנס היא זו שצריכה לבצע אותו כפי שנקבע מראש.

בחברה הגרמנית סימנס מציגים את הטענות של הרוסים כשקר מוחלט. בכירי החברה טוענים בתוקף כי הרוסים מעולם לא הודיעו להם כי על החברה לתקן את התקלה המטרידה. לא הורם אליהם טלפון, ולא נשלח שום מייל. בכירים בחברה הדגישו שכאשר אירעו תקלות בטורבינות בפעמים קודמות, הן לא מנעו את המשך אספקת הגז ליעד המיועד. הם הוסיפו שתקלות מהסוג הזה אפשר לתקן באתר הגז עצמו, וחברת סימנס מוכנה להגיע לאזור ולבצע מיד את התיקונים הדרושים.

אין ספק כי מדובר במלחמה כלכלית ובמשבר אנרגיה חמור. מחירי האנרגיה עלו במאות אחוזים מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה לפני יותר מחצי שנה. מדינות הג'י 7, שכוללות מספר מדינות אירופיות, הכריזו כי הן מעוניינות לקבוע רף עליון למחירי הנפט והגז הטבעי מרוסיה כדי שלא לסייע לה לממן את מלחמתה באוקראינה. אותן מדינות, וביניהן ארה"ב, קנדה ויפן, רצו בצעד הזה כדי להשתחרר באופן מוחלט מתלותן של מדינות המערב בנפט ובגז המגיעים מרוסיה. בסוף חודש אוגוסט הודיעו מספר מדינות אירופיות, ובראשן גרמניה, שהן עומדות ביעדי האחסון של הנפט והגז שלהן לקראת החורף הקרוב.

הבעיה העיקרית במאבק במעצמות ובמדינות אירופה הוא שרוסיה פשוט מצפצפת על כולן. נדמה כי לקברניטיה של רוסיה אין שום פחד מהמערב. בהתחלה הקרמלין הוריד את הזרמת הגז לאירופה באמצעות הצינור נורדסטרים 1 לעשרים אחוז מיכולת הקיבול שלו. העובדה הזו פגעה קשות במדינות אירופה, ובעיקר בגרמניה. אולם לאחר שאירופה לא נענתה לדרישותיה של רוסיה, הגיעה התקלה שסגרה את ברז הגז לחלוטין. עדיין לא ידוע כמה זמן יימשך המצב האבסורדי הזה.

ברור לכל כי עצירת הזרמת הגז הטבעי מרוסיה ליבשת אירופה תגרום למחסור חמור באנרגיה למדינות האירופיות, אשר סובלות מעליות תלולות במחירים, והאזרחים במדינות אלה חרדים מאוד שלא יהיה באפשרותם לחמם את בתיהם במהלך החורף האירופי הקשה. לאותם אזרחים יהיה קשה אפילו לקבל מים חמים במקלחת. מדינות אירופה, ובמיוחד גרמניה, מאשימות את רוסיה בסחיטה על רקע משבר האנרגיה החמור. אולם רוסיה אינה נשברת וממשיכה לצפצף על מדינות אירופה, תוך שהיא מדגישה כי המשך הזרמת הגז הרוסי מותנה בכך שמנהיגיה של אירופה יפסיקו לתמוך באוקראינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *