יהודי אוקראינה מתכוננים לפסח שלישי בצל מלחמה שאיש לא רואה את סופה

הרוסים תקפו בעת האחרונה כמה תחנות כוח מה שגרם שיבושים באספקת החשמל אבל בדנייפרו נערכים לחג החירות

הסיוע הצבאי שהמערב העביר לאוקראינה הולך ואוזל והצבא האוקראיני נוחל הפסדים קשים בחזית כשמקומות רבים נותרו ללא חשמל בעקבות דלדול מאסיבי של מיירטי ההגנה האווירית, מה שהביא לפגיעות בתחנות כוח במקומות שונים. בצל כל אלה, מתכוננים יהודי אוקראינה לחגוג חג פסח שלישי בצל המלחמה.

במרכז הלוגיסטי הענק של 'פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה' (FJCU) שבעיר דנייפרו סיימו אתמול (ראשון) את ההכנות לחג הפסח שהחלו כבר לפני חודש וחצי. הכנות שהחלו בשינוע וחלוקת מארזי החג ל־45 אלף בתי אב יהודיים ב־169 הקהילות היהודיות ברחבי המדינה. מתוך 180 קהילות שפעלו בה לפני פרוץ המלחמה.

עשרות עובדי ומתנדבי 'הפדרציה' החלו באריזת עשרות אלפי ארגזים, עוד לפני חג הפורים. בכל ארגז כזה מצות עבודת יד ומצות מכונה, יין, מיץ ענבים, קערת ליל הסדר, גביע, פאזל של קערת ליל הסדר, נרות חג ושבת, הגדה מפוארת מתורגמת לאוקראינית וכן עלון הסברה על החג ומצוותיו.

כמו בכל מארזי החג שמחולקים ליהודי המדינה, גם הפעם השתדלו בפדרציה שהמצרכים יהיו מתוצרת מפעלים של יהודי אוקראינה, ובהם מצות מכונה שנאפו בקייב, וכן מצות עבודה יד שנאפו במאפיית 'תפארת המצות' בדנייפרו. מאפייה שנפגעה ממל"ט רוסי בערב פסח של השנה הקודמת (תשפ"ג).

נוסף למשלוחים הללו ובמסגרת שיתוף פעולה של הפדרציה ושלוחי חב"ד במדינה כמידי שנה בעשרות השנים האחרונות, מתוכננים להתקיים סדרים ציבוריים המוניים בעשרות ערים, בהם, לפי ההערכות, אמורים להשתתף יותר מעשרים אלף יהודים.

ואת הפסח הזה יחגגו גם חיילים יהודים בחזית. זאת אחרי שהרב יעקב סיניאקוב שמונה על ידי הפדרציה לנהל את חיי הדת היהודיים בצבא, ערך בשבוע האחרון סמינר מיוחד לכמרים שמכהנים כקציני דת, בו הסביר להם על צרכי החג של החיילים היהודים, וביקש מהם לתת להם את היכולת לחגוג את החג ככל הניתן.

גם הפעם, כמו בחג הפורים בו ניתן לראשונה אישור להסתובב בחזית ולחלק לחיילים משלוחי מנות ומגילות אסתר מתורגמות, יסתובב הרב סיניאקוב עם כמה מתנדבים לאורך קווי החזית הארוכים, ויחלק את הערכות המיוחדות לחיילים יהודים שגויסו לצבא.

שליח חב"ד ויו"ר הפדרציה, הרב מאיר סטמבלר, אומר: "לא האמנו בחלומות השחורים ביותר שגם את הפסח הזה נחגוג כשהמלחמה עדיין מתרחשת וכשאחינו בארץ ישראל נלחמים במבקשי רעתם – ממש גלות בתוך גלות. אבל רוחנו נותרה איתנה ואנו מתכוננים לחגוג את החג הזה מתוך חירות אמיתית ככל הניתן. יהודי אוקראינה ויהודי ארץ ישראל לא מפסיקים להתפלל שעוד לפני חג הפסח הזה נזכה לקיום הייעוד שאיחלנו לעצמנו בפסח שעבר: 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *