יתרות המט"ח של ישראל הניבו תשואה יפה ב־2023 על־אף המלחמה בעזה

היתרות גדלו ב־10.5 מיליארד דולר והן מתקרבות ל־205 מיליארד למרות שבנק ישראל מכר מיליארדי דולרים כדי לתמוך בשקל

בנק ישראל פרסם היום (רביעי) את דו"ח השקעת יתרות המטבע של ישראל לשנת הכספים הקודמת (2023). להלן עיקרי הדו"ח שפורסם על־ידי הבנק:

בשנה הקודמת גדלו יתרות המט"ח של ישראל ב־10.5 מיליארד דולר והסתכמו לסך של 204.7 מיליארד דולר. זאת על־אף שבנק ישראל מכר מט"ח בהיקף של כ־8.5 מיליארד דולר. בדרך כלל כדי לתמוך בשקל. הגידול ביתרות על־אף המכירות, נבע בעיקרו מרווחי הון מהחזקת מניות וכן מרווחי הון ותקבולי ריבית מהחזקת אג"ח.

נכון לסוף שנת 2023, עמד הרכב הנכסים של יתרות המט"ח על: 54% בנכסים ממשלתיים, 21% במניות, 15% בנכסי מרווח ו־10% באג"ח תאגידיות. אפשר לקרוא לזה תיק כמעט סולידי. תשואת תיק היתרות הסתכמה בשנת 2023 בשיעור של 8.3%. תשואת הסמן הבסיסי הייתה באופן יחסי גבוהה בהשוואה לשנים קודמות והסתכמה בשיעור של 4.2%. התשואה העודפת הסתכמה השנה בשיעור של 4.1%, בעיקר בשל ההחזקה במניות.

במהלך השנה האזרחית הקודמת נרשמה תנודתיות רבה בשווקים הפיננסים הגלובליים. זו הושפעה בעיקר מההערכות ששררו בשווקים לגבי התפתחותה של האינפלציה, של התוואי הצפוי של שיעורי הריבית של הבנקים המרכזיים ושל השפעתו של תוואי זה על הפעילות הכלכלית בעולם.

לצד גורמים אלה הושפעו השווקים גם מעלייה ניכרת בסיכון ליציבותו של המגזר הבנקאי על רקע קשיים שהתגלו בכמה בנקים בארצות הברית ובאירופה וכן מעלייה בסיכון הגיאופוליטי, על רקע החשש להתפרצותה של מלחמה אזורית במזרח התיכון.

לקראת סיומה של השנה, חל שינוי בסנטימנט ובשווקים נרשמה מגמה חיובית, על רקע סימנים להתכנסות האינפלציה ליעדי הבנקים המרכזיים, מה שהגביר את הציפיות לתחילתו של תהליך של הורדה בשיעורי הריבית על ידי הבנקים המרכזיים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *