כבר לא צריך לחכות לרופא עבור מזרקי אפינפרין. רפורמת הרוקחים יוצאת לדרך

במשרד הבריאות נשלמות ההכנות לרפורמת הרוקחים שתאפשר למטופלים "לדלג" על הרופא ולגשת ישירות לרוקח בבית המרקחת

בחודש יוני האחרון פרסם משרד הבריאות מסמך שכותרתו "רגולציה מאפשרת – מתווה הרפורמה הרגולטורית בתחום הרוקחות". שם ארוך שאינו מעיד על העובדה שבכוחו להסיר חסמים ולהפוך את חיינו לקלים. הרבה יותר קלים.

במרכז המסמך רפורמה שמטרתה להקל ולשפר את הרגולציה הקיימת על בתי מרקחת ורוקחים בישראל. מסמך המתווה שגובש לאחר עבודה משמעותית של אגף הרוקחות והלשכה המשפטית במשרד הבריאות שכללה התייעצות עם גופי בריאות ומומחים שונים בתחום, כולל המועצה הלאומית לרוקחות.

עיקרון הבסיס ברפורמה הוא שהרוקח הוא הבסיס המקצועי והמשאב החשוב ביותר בתחום הטיפול התרופתי והמידע הרוקחי. בהתאם לכך משרד הבריאות יפעל לתת לרוקחים סמכויות מתקדמות יותר כדי להקל מעליהם את העבודה הטכנית והביורוקרטית, באמצעות הסדרת העיסוק הטכני של בית המרקחת כדי שהם יהיו פנויים לעבודה רוקחית קלינית מקצועית.

הרוקח שמוגדר "מטפל" בחוק זכויות החולה, הוא איש מקצוע בעל רישיון והתמחותו העיקרית היא טיפול תרופתי. מקצוע הרוקחות דורש מומחיות והשכלה מעמיקה, מכיוון שהרוקח אמון על הבטחת טיפול תרופתי אופטימלי, איכותי, בטוח ויעיל, המשלב ניפוק תכשירים עם ייעוץ תרופתי הולם.

במשרד הבריאות מסבירים: "התקנות החדשות מסדירות את שיפור השירות למטופל ואת הפחתת העומס על הרופאים. השירות כולל מתן מרשם על ידי רוקח בעל הרשאה לטיפול המשכי למטופל או לטיפול שאינו המשכי ל'תרופות רוקח', כך שיתאפשר למטופלים, במצבים שיוגדרו, לגשת ישירות לרוקח מבלי לפנות או להגיע למרפאת רופא".

בדיון של ועדת הבריאות שהתקיים בסוף ינואר האחרון, אושרו שינויים בתקנות שהוצעו לשם הורדת חסמים שמקשים ואף מונעים מתן מרשם רוקח כמוגדר בתקנות הרוקחים, ומתן מרשם בידי רוקח בעל הרשאה אישית. בנוסף להסרת החסמים, נוספו לתקנות כחמישים תרופות שיוגדרו "תרופות רוקח", אותן יוכל רוקח בעל הרשאה למתן מרשם לרשום למטופל כטיפול ראשוני.

בין התרופות גם פולמיסט – חיסון לשפעת בתרסיס לאף; טיפות לטיפול בתסמיני אלרגיה; סוגי משחות שונים לטיפולים בדלקות עור שונות; סבוריאה ופטרת; טיפולים לשימוש חיצוני לאקנה, טיפות לטיפול בדלקות עיניים ודלקות אוזניים, מזרקי אפינפרין, מלטונין, טריפטנים, ועוד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *