כמאה רבני רוסיה ובלארוס בשבת אחדות מיוחדת במובלעת הרוסית

הרבנים, בהם כאלה שטסו מרחק של תשע שעות טיסה, באו לחזק ולהתחזק לקראת חג השבועות הבא עלינו לטובה. התקשורת המקומית יצאה מגדרה והקהילה המארחת חנכה מקווה טהרה

שמונים ושש שנים לאחר שהנאצים ניפצו את חלונות בית הכנסת הגדול בקלינינגרד והעלו באש את הבניין המפואר בליל הבדולח, הגיעו אליה כמאה רבני ערים ברחבי רוסיה ובלרוס ועשו בה שבת שכולה אור.

קלינינגרד שמוכרת גם בשמה הגרמני "קניגסברג", מהווה מובלעת רוסית גדולה בשטח הגיאוגרפי של מדינות אירופה, לצדה של פולין, ליטא ובלרוס. היא שוכנת על שפת הים הבלטי ונהרות חוצים אותה ומקיפים את העיירות והכפרים הרבים שפזורים בכל המחוז בו מתגוררים מעל מיליון תושבים, והעיר מהווה מוקד משיכה תיירותי מהגדולים והראשונים ברוסיה.

כאמור, כמאה רבנים מרוסיה ובלארוס הגיעו "לעשות שבת" בעיר הוותיקה, בראשם רבה של רוסיה, הגאון הגדול רבי בערל לאזאר שליט"א. את אירועי השבת המיוחדת פתחו הרבנים יום קודם לכן בחנוכת מקווה מפואר שנבנה על ידי נדיבי עם עבור הקהילה היהודית המקומית.

שליח הרבי בקלינינגרד, הרב אברהם ברוך דייטש, הביע את תודת הקהילה לנגידים ולשותפים שפעלו לבניית המקווה: מר קצמן, מר דוד אמינוב, הרב יהודה דווידוב, מר דן צ'רניק, חבורת כולל 'עיון ההלכה' בשכונת גני גאולה ירושלים בראשות ראש הכולל הרה"ג ר' אליעזר אייכנשטיין שליט"א, מרכז רבני אירופה ושורה של אנשים וידידים רבים, שהוזילו מכספם למען המטרה הנעלית של הבאת טהרה לעיר, לאחר כמאה שנים מאז נחרב המקווה האחרון.

השבת, שבת פרשת אמור, נבחרה להיות "שבת האחדות" המסורתית, אליה באים ומתאספים רבני הערים בכל רחבי רוסיה, בהכנה רבתי לקראת חג מתן תורה, ובשנה זו – נבחרה העיר קלינינגרד לשמש כאכסניה מכובדת להתכנסות זו, כנסיה לשם שמים וחיזוק אחדות השורות להמשך שיתוף פעולה פורה בין כל הרבנים, שמקדשים שם שמים בכל מקום.

דבר שבא לידי ביטוי גם בכלי התקשורת המקומיים, שסיקרו בכבוד ובכותרות ראשיות את ההתאספות המיוחדת לה זכתה העיר קלינינגרד לראשונה. עוד טרם השבת, נאמרו בהיכל בית הכנסת הגדול פרקי תהלים למען אחינו בני ישראל בארץ הקודש שנתונים בצרה ובשביה. הרבנים אף התפללו על עם ישראל בציונו של הגה"ק רבי ישראל סלנטר זצ"ל שטמון בבית החיים העתיק שנמצא בטבורה של העיר.

צילומים: אנדרי בויץ

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *