כמה אוכל אתם מתכוונים לזרוק לפח בחג הפסח הבא עלינו לטובה?

משפחת ישראלי הממוצעת תוציא על מזון לחג כ־3,400 שקלים בממוצע ותזרוק במהלך החג כ־530 שקלים לפח האשפה

לקראת חג הפסח ה'תשפ"ד, צפוי הציבור הישראלי להוציא 8.7 מיליארד שקלים על מוצרי מזון לחג. על־אף התייקרות סל המזון בכלל ועליית מחירי הפירות והירקות בפרט, מהסכום העצום הזה צפוי אובדן חסר תקדים של כ־250 אלפי טונות בשווי כולל של כ־2.2 מיליארד שקלים. כלומר, מתוך כ־3,400 שקלים שמשקי בית יוציאו בממוצע על מזון, כ־530 מהם יאבדו. כך עולה ממחקר מיוחד שערך ארגון הצלת המזון הלאומי לקט ישראל בשיתוף BDO.

על־פי הנתונים, האובדן בענף הקמעונאות במהלך תקופת החג מוערך בכ־42 אלפי טונות בשווי של כ־480 מיליון שקלים. ובקרב משקי הבית, האובדן הוא בשווי של כ־1.3 מיליארד. בישראל שבה ההוצאה על מזון גבוהה יחסית בהשוואה בינלאומית, אובדן מזון מהווה אחד מהמרכיבים המשפיעים על יוקר המחייה. הן בהוצאה העודפת על מזון והן בהשפעת האובדן על התייקרות המזון.

עוד עולה מהדו"ח כי המלחמה העמיקה את הפגיעה באוכלוסיות החלשות והיא צפויה להגביר את מצב אי־הביטחון התזונתי בקרב אוכלוסייה זו בשל הירידה המשמעותית בהיקף המזון שמועבר לאוכלוסיות הנזקקות כתוצאה מהפגיעה בחקלאות המקומית.

המלחמה הביאה לפגיעה משמעותית בחקלאים ברבדים שונים כשהמרכזי שבהם מבניהם בא לידי ביטוי בהפחתת היקף התוצרת החקלאית הזמינה למשק, וגידול באובדן המזון בשל ירידה של כ־40% מכוח העבודה בענף והגבלת גישה לכ־30% משטחי החקלאות בישראל הנמצאים באזור הנגב המערבי (חבל התקומה) וקו העימות. כתוצאה מכך חל גידול מסיבי ביבוא מזון ונרשמה עלייה של עשרות אחוזים במחירי התוצרת החקלאית.

גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, אמר: "בשנה מורכבת, בזמן שחקלאי ישראל ניצבים מול שלל אתגרים קיומיים שמשפיעים באופן ישיר על ענף החקלאות ועל הצרכן הישראלי, אלפי מפונים שעדיין לא שבו לבתיהם ואזרחים שהתווספו למעגל העוני, נושא הביטחון התזונתי חשוב מאי פעם.

"נתוני המחקר מדגישים באופן מובהק את הפערים החברתיים שמתרחבים. למרות הצעותינו הרבות לפתרון יעיל ומהיר לבעיה באמצעות הצלת מזון, נראה כי מקבלי ההחלטות אינם מגלים עניין אמיתי בטיפול בנושא. אנו בלקט ישראל נמשיך לפעול ללא לאות כדי לאפשר לעשרות אלפי משפחות ובודדים לחגוג את פסח בצורה מכובדת. אנו עושים זאת בזכות תרומתם הנדיבה של מאות חקלאים, תורמי מזון מבושל ומתנדבים רבים, שמסייעים לנו להביא אור ותקווה לאלו הזקוקים לכך ביותר".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *