לא תאמינו כשתגלו כמה עלו לנו הכהונות הקצרות של לפיד וחברו מרעננה

"התנהלות שערורייתית" • הדוח של מבקר המדינה עד כמה קל להוציא כסף מהקופה הציבורית. עשרות מיליוני שקלים הוצאו ככה סתם מהקופה הציבורית

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מפרסם היום (שלישי) דוח מיוחד שעוסק בסוגיית מעון ראש הממשלה. במהלך הדוח מציין המבקר כי בשל העיכוב בשיפוץ המעון הרשמי בבלפור, נמנעה כניסתם של ראשי ממשלה למעון בשנים 2021-2023 ועלה הצורך להתאים את מעונותיהם הפרטיים כסביבת עבודה שנעשית בדרך כלל במעון הרשמי. לצורך כך השקיעה המדינה כ־56 מיליוני שקלים לביצוע עבודות מיגון ובינוי בבתיהם הפרטיים של ראשי ממשלה.

המבקר מצא כי עלות מיגון המעון הפרטי ברעננה של נפתלי בנט בתקופת כהונתו הגיעה ל־24.9 מיליון שקל. לצורך מיגון מעון זה שכר משרד ראש הממשלה אמצעי אבטחה ומיגון זמניים בסך של כ־9.5 מיליון שקלים. האמצעים נשכרו מכוח הסכם שנועד לספק אמצעים לאירועים נקודתיים ולגבי חלקם נקבע מודל חיוב על בסיס שעתי שלא התאים לשכירת הציוד למיגון ממושך ורצוף של מעון פרטי של ראש ממשלה.

עקב כך שילם הציבור על פריטים נלווים לצורך אבטחה ומיגון. לדוגמה: על שכירת תאי שירותים ניידים כ־103 אלף שקל לפריט בחודש. על שכירת גנרטורים כ־390 אלף שקל לפריט בחודש. בסך הכול השקענו מכיסנו במעונו של בנט לצורכי אבטחה זמניים בלבד סכום של כ־6.2 מיליון שקלים. המבקר כותב כי הסכום ששולם עלה באלפי אחוזים על הסכום שנדרש היה לשלם לוּ נשכרו האמצעים מראש לפרקי זמן ארוכים יותר.

מתברר שבמעון הפרטי ברעננה הותקנו, על פי דרישות השב"כ, אמצעי מיגון קבועים בסך כ־14.5 מיליון שקלים. השב"כ הניח בעת קבלת ההחלטה בדבר אמצעי המיגון כי אפשר יהיה לעשות שימוש חוזר באמצעים, אולם קרוב לוודאי כי האפשרות לעשות זאת לא תמומש הלכה למעשה.

כך למשל הוצאו מהקופה הציבורית 6.8 מיליון שקלים על רכישת ציוד אבטחה פיזי שלדברי משרד ראש הממשלה אינו בר שימוש חוזר! ועוד 5.7 מיליון שקלים הוצאו על רכישת אמצעים טכנולוגיים שבמשרד רוה"מ טוענים שהם ניתנים לשימוש חוזר, אך הם נמצאים באחסון ועלולים להתיישן, ואין ודאות כל שאכן ייעשה בהם שימוש חוזר.

גם לפיד שכיהן כראש ממשלה לתקופה קצרה, לא יצא נקי מדוח המבקר. המבקר מצא שעלות מיגון מעונו הפרטי של חה"כ יאיר לפיד בתל אביב בעת כהונתו כראש הממשלה, הגיעה ל־3.58 מיליון שקלים. כ־2.79 מיליון שקלים שימשו לשכירת אמצעי אבטחה ומיגון זמניים. לצורך מיגון המעון בתל אביב לא נעשה שימוש באמצעים שפורקו ממעונות אחרים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *