למרות המשבר הכלכלי: עבדאללה רכש בתי פאר רבים במערב – הטור של ד"ר דרור מנור

המלך עבדדאללה קנה שורה של נכסים יקרים מעבר לים בעיקר בארה"ב ובבריטניה, והדבר נתגלה במסמכי פנדורה. מדובר בבתי פאר יוקרתיים ביותר. הדבר עלול להרגיז את תושבי ירדן שגם כך סובלים הן ממשבר כלכלי חמור והן ממגפת הקורונה. משקיעים ותורמים מבחוץ כנראה יירתעו כעת מלתת מענקים והלוואות לממלכת ירדן

בזמן שתושבי ממלכת ירדן נאלצים להתמודד עם משבר כלכלי הולך ומחריף ועם מגפת הקורונה המשתוללת ומפגינים נגד העוני והשחיתות הרבה במדינה, רכש המלך עבדאללה בחשאי נכסים יוקרתיים רבים במדינות המערב בסכום עתק של יותר ממאה מיליון דולר. אולם פרקליטיו של המלך טוענים בתוקף כי הוא פטור מתשלום מס, וכי מהלכיו חוקיים לחלוטין.

לאחרונה נודע מניתוח מסמכי פנדורה כי בבעלותם של עבדאללה ומקורביו היו לפחות 36 חברות שונות שנרשמו במקלטי מס ברחבי העולם. באמצעות החברות האלה רכש המלך הירדני, בין השנים 2003 ל- 2014, 14 בתי פאר בארה"ב ובבריטניה (כולל בוושינגטון הבירה ובלונדון). מתברר כי המלך מחבב גם את החוף המערבי בארה"ב ורכש שלושה בתי חוף במאליבו הסמוכה ללוס-אנג'לס. הסכום הכולל ששילמו עבדאללה ומקורביו על הנכסים הללו הגיע לכ- 106 מיליון דולר.

יועציו של המלך לא חסכו במאמצים להסתיר את בתי הפאר שהוא רכש במדינות המערב. עורכי הדין ורואי החשבון שעסקו בנושא הקפידו ששמו של עבדאללה לא יוזכר כלל ברישומי הנדל"ן. אפילו בתכתובות דואר אלקטרוני שעסקו בעניינים אלה הקפידו בעלי המקצוע השונים לא להזכיר במפורש את שמו של המלך וכינו אותו בקודים כמו "המוטב הסופי". כך נוצרה לה רשת סודית של חברות קש וחשבונות בחו"ל.

ירדן נחשבת לאחת המדינות העניות במזרח התיכון, והיא תלויה באופן מוחלט בסיוע חיצוני על מנת לתמוך באזרחיה ובמיליוני הפליטים השוהים בממלכה (שהגיעו בעיקר מסוריה ומעיראק). בשנת 2020 עמד הסיוע של ארה"ב לירדן על יותר ממיליארד וחצי דולר שחולקו בכסף ובהענקת אמצעי לחימה. בנוסף, האיחוד האירופי אישר לממלכה באותה שנה סיוע חירום בהיקף של כ- 218 מיליון דולר שנועדו למאבק במגפת הקורונה שפגעה קשות במדינה.

המשבר הכלכלי הקשה בירדן החל עוד הרבה לפני פרוץ מגפת הקורונה. עוד במהלך שנת 2018 נאלץ עבדאללה להתמודד עם הפגנות רחבות היקף נגד מסים חדשים שהוטלו על האזרחים, ששכרם החציוני גם כך נחשב לנמוך. אזרחי הממלכה כעסו רבות על השלטונות בעיקר בגלל השחיתות הציבורית שהובילה להידרדרות הכלכלה המקומית.

פרקליטיו של המלך עבדאללה טוענים בתגובה למסמכי פנדורה כי יש והיו להוד מעלתו שורה ארוכה של סיבות חוקיות, ביטחוניות ופרטיות שבגינן פעל כפי שפעל. לדבריהם, המלך אינו מעורב בהעלמות מס. עורכי הדין סירבו לפרט מהן הסיבות הללו, וטענו בתוקף כי עבדאללה מעולם לא עשה שימוש לרעה בכספי הציבור הירדני או בסיוע חיצוני שהגיע מארה"ב וממדינות אירופה, וכי מקור עושרו בכספו הפרטי בלבד. עורכי הדין אף הדגישו כי החוק הירדני פוטר את המלך מתשלום מסים.

אין ספק כי חשיפת הפרשה גורמת למבוכה עצומה לבית המלוכה הירדני. כל הרכישות היקרות הללו נעשו בזמן שבממלכה מוקשחים חוקי העלמת המס, ומיליוני אזרחים נאלצים להתמודד הן עם משבר כלכלי הולך ומחריף, והן עם התפשטות מגפת הקורונה. המלך ומקורביו יצטרכו להשקיע מאמצים רבים על מנת להתגבר על הנזקים הקשים של הפרשה הזו. סביר להניח כי תורמים מערביים שסייעו כלכלית לירדן בשנים האחרונות יתרגזו מאוד ולא יהיו מוכנים יותר להגיש לה סיוע כלשהו. אחד התפקידים המרכזיים של המלך הוא לנסוע לחו"ל ולגייס תרומות בשביל הממלכה. כעת נדמה כי יהיה לעבדאללה קשה יותר לשכנע גורמים שונים, ובהם מנהיגי מדינות וראשי גופים פיננסיים, בצורך לתמוך בממלכת ירדן שתלותה בתמיכה כלכלית הולכת וגוברת כל הזמן, בעיקר עקב המשבר הכלכלי ההולך ומחריף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *