לראשונה בארץ: הקפאת מוות של תאי מוח בקירור

צינון מוח מציל חיים: הטיפול הראשון והייחודי בארץ להקפאת מוות של תאי מוח בקירור בוצע במרכז הרפואי שערי צדק והציל את חייה של נורילה מהפיליפינים: "מטופלים הנמצאים בסיכון של 80-100 לתמותה יזכו לסיכוי מחודש לחיות עם תוצאה נוירולוגית טובה"

למרכז הרפואי שערי צדק הגיעה אישה בת 46 ללא הכרה כשהיא סובלת מדימום מוחי מסכן חיים. לאחר טיפול רב תחומי ומציל חיים שכלל צנתור מוחי, ניתוח מוח וטיפול ייחודי שבוצע לראשונה בשערי צדק בישראל חייה ניצלו.

הטיפול הראשון מסוגו בארץ בוצע על ידי ד"ר סטפן מאוסבך, מנהל היחידה לטיפול נמרץ נוירו, היחידה מסוגה בארץ שמאפשרת ביצוע טיפולים פולשניים ביחידה הודות לניסיון הרב שמביא עמו ד"ר מאוסבך מעבודתו ביחידות המובילות בגרמניה במשך כעשור.

המטופלת הראשונה בישראל שעברה את הטיפול בקירור היא נורילה שהגיעה לישראל לפני כ-20 שנה מהפיליפינים על מנת לפרנס את משפחתה. נורילה עבדה בתור מטפלת סיעודית וגידלה את בתה בת ה-17. אלא שאז אירע לה הנורא מכל, מצבה הבריאותי הדרדר באחת.

לאחר מספר ימים במהלכם סבלה מכאבי ראש מתמשכים להם לא ייחסה חשיבות רבה, היא התמוטטה ופונתה באמבולנס למחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שערי צדק. שם עברה סדרת בדיקות מקיפה על ידי צוות רב תחומי של המחלקה לנוירולוגיה בראשות ד"ר רוני אייכל, המחלקה לנוירוכירורגיה בראשות ד"ר נבו מרגלית והמחלקה לנוירורדיולוגיה התערבותית בראשות ד"ר יעקב אמסלם והמחלקה לטיפול נמרץ נוירו בראשות ד"ר מאוסבך.

"נורילה הגיעה אלינו כשהיא סובלת ממפרצת מוחית ספונטנית עם דימום תת עכבישי. בעודה שוכבת במחלקה לטיפול נמרץ עברה אוטם מוחי קורטיקלי, וכמה ימים לאחר מכן תהליך של ואזו ספאזם. הטיפול התרופתי לא סייע בשל לחץ תוך גולגולתי מוגבר והצטברות של נוזלים.

בשל ההחמרה המהירה בוצע צנתור מוחי דחוף ולאחר מכן ניתוח לפתיחת הגולגולת להורדת הלחץ התוך גולגולתי, אך להפתעתנו, אלו לא הובילו לשיפור". מספר ד"ר מאוסבך.

הדימום המוחי הקריטי עמו אובחנה נורילה היו בזרימת דם מהגבוהות שקיימות תחת טיפול מקסימלי ללא שיפור וברמת סיכון מוגברת לתמותה.

לאחר התייעצות רב תחומית של מומחי מערך המוח בחיפוש אחר הפתרון שיציל את חייה של נורילה, נמצא פתרון טיפולי שמבוצע במסגרת מחקרית בימים אלה במספר בתי חולים בגרמניה.

"שיטת קירור המוח בדרך כלל מבוצעת לאחר החייאה ובארץ טרם בוצע בה שימוש כקו טיפולי מציל חיים במקרים של דימום מוחי ולחץ תוך גולגולתי מסכן חיים". מסביר ד"ר מאוסבך ומרחיב.

"עד כה, חולים אלה טופלו בתרופות או נותחו. במסגרת מחקר בגרמניה המתקיים כיום- ב-70% מבתי החולים, נעשה שימוש בקירור כקו טיפול מציל חיים במקרים של דימום יתר במוח המטופל. במסגרת זו בכמה מהמחלקות הנוירולוגיות והנוירוכירורגיות המובילות בגרמניה, לוקחים חולים עם דימום תת עכבישי בדרגה הכי גבוהה עם סיכוי של 80-100 אחוזי תמותה, ותחת הקירור ניתן להעניק להם סיכוי מחודש לחיות עם תוצאה נוירולוגית טובה ב50% מהמקרים".

"את הקירור ביצענו באמצעות מערכת מהמתקדמות ביותר שקיימות כיום המיוצרת על ידי חברת ארקטיק סאן. בשיטה זו אנו מצננים את המוח לטמפרטורה של 33 מעלות צלזיוס למשך 8-10 ימים. במהלך ימי הקירור המטופלת נשארה תחת מעקב וניטור צמודים של הצוות הרפואי והאחיות במחלקה בהובלת אירה גוטליב.

"הצוות עקב אחר זרימת הדם ותאי המוח, ראינו שבתוך כמה שעות הלחץ יורד והדימום יורד משמעותית. במהלך כל שמונה הימים ערכנו ישיבה של צוות רב תחומי שכולל נוירוכירורגים, נוירולוגים וזיהומולוגים. לאחר שיפור משמעותי, התחלנו בתהליך החימום, ולאחר אשפוז קצר ומעקב נורילה שוחררה להמשך שיקום, לאחר שיקום ממושך שבה למרכז הרפואי שערי צדק לביצוע ניתוח לסגירת הגולגולת וסיום הטיפול המורכב. אנחנו שמחים וגאים מאוד מהתוצאה. הטיפול המקיף נתן אותותיו וחייה של נורילה ניצלו הודות לטיפול החדשני".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *