"מה, נתנו להם צו לעוני?", דיון דחוף בעקבות הסנקציות על חשבונות ישראלים

המהירות בה הקפיאו הבנקים את חשבונותיהם של ישראלים שהוטלו עליהם סנקציות מבלי שהואשמו בדבר, הקפיצה את חברי הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לישיבה דחופה שעסקה בהתנהלות הבנקים הישראלים נוכח הצו האמריקאי שמטיל סנקציות כלכליות אישיות על אזרחים ישראלים. הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת עמית הלוי, משה פסל, אריאל קלנר ודן אילוז מהליכוד.

כבר בתחילת הדיון אמר יודב ראש הוועדה, חה"כ דוד ביטן, כי מדובר בצעד שהממשלה צריכה להתייחס אליו ולטפל בו, אחרת זה לא ייפסק. הוא הזכיר שגם הבריטים והצרפתים הפעילו סנקציות אחרי האמריקאים. עם זאת, הוא הוסיף כי גם לפיקוח על הבנקים יש אחריות וכי גם עליו מוטל לפעול לשיפור מצב הלקוחות. נזכיר שהחקיקה של השנים האחרונות הפכה את החיים ללא חשבון בנק לבלתי אפשריים.

חה"כ עמית הלוי מיוזמי הדיון, אמר: "זו חובתנו הבסיסית להגן על זכויות אזרחי ישראל. אדם הפקיד את הדמים שלו, את כל מה שקנה בדם, יזע ודמעות, בבנק. שם בו את כל מה שמיועד למחייתו ומחיית ילדיו, קם בבוקר וזה נעלם. לא משנה אם היו שם מאה שקלים, אלף או מאה אלף שקלים – זה בלתי נתפס. תפקידנו כחברי כנסת להגן על אזרחי ישראל, זה לא יעלה על הדעת. זכות הקניין היא בסיסית. הבנק היה צריך לרעוד, להמתין מספר ימים, להתייעץ לפני שהוא בכלל מקבל החלטה כזאת. מה יעשו הילדים שלו? הכסף של הלקוח הוא דבר קדוש".

הלוי הוסיף כי הופתע מהגיבוי שנתן בנק ישראל לבנק לאומי ותהה אם גם ילדיו ואשתו של ינון לוי עליו הוטלו סנקציות, מעורבים במה שמיוחס לו. חה"כ קלנר הוסיף אף הוא ואמר: "אני לא חושב שמישהו פה יכול לקבל מציאות בלתי נסבלת שאדם חף מפשע שלא הורשע בשום הליך, לא מתנהל נגדו הליך, ביום בהיר אחד לא יכול לקנות אוכל לילדים שלו. אפילו בהוצאה לפועל נותנים התראות וישנה הגנת שכר. מסתובבים פה גם כמה מחבלים ערבים בישראל, לא כולם, יש כמה, האם נגד מישהו מהם הופעלה סנקציה כזו? זה לא הגיוני ובלתי נסבל".

חה"כ משה פסל אמר: "אם לא יימצא פתרון עכשיו, אז אולי בעתיד יחולו סנקציות על כל המתנחלים ביהודה ושומרון ואולי גם יבדקו אילו חיילים נכנסו לרפיח ואיזה לא, ובסוף גם מתנחלי שייח' מוניס (רמת אביב) יהיו בסיפור הזה. זה לא יפסח על אף אחד". חה"כ צבי סוכות מהציונות הדתית אמר כי זו פגיעה אנושה בזכות הפרט, והוסיף: "זה מתחיל בינון לוי וממשיך לקצינים בכירים בצבא, ראשי מועצות, ולכן אנחנו כאן כדי להבין איך מתמודדים עם הדבר הזה". יושב ראש הוועדה ביטן מתח ביקורת על נציגי בנק לאומי שנעדרו מהדיון, וביקש לדעת מה עמדת בנק ישראל. "בנקים אחרים לא קפצו. לא פועלים, לא מזרחי, לא דיסקונט, לא יכול להיות שבנק לאומי והדואר יהיו ראשונים שיקפצו", אמר.

סגנית המפקח על הבנקים, טלי קיסר, אמרה: "חלק מהשאלות שלכם זה לא למישור שלנו. בסופו של יום זה במישור המדיני". דבריה עוררו סערה. היו"ר ביטן שאל מה יעשה בנק ישראל אם מחר יחול הצו על כל תושבי יו"ש. חה"כ סון הר מלך אמרה שלא חייבים להגדיל ראש, וח"כ פסל שאל מה יהיה אם מחר יחול הצו על כל חייל שנכנס לרפיח. ספיר לוי, אשתו של ינון לוי שחשבונותיו הוקפאו, סיפרה שיש לה חמישה אחים ששניים מהם נפצעו. אחד במסיבת הנובה, והשני נפצע בחאן יונס וחזר ללחימה. "הוא נכנס לרשימת הסנקציות של בריטניה והוא אפילו לא יודע את זה כי הוא בעזה", אמרה והוסיפה: "הטענות נגדנו שקריות ונועדו להוציא אותנו מאדמתנו. לא יכול להיות שישוו אותנו לגורמי טרור ויקפיאו לי את החשבון בלי דיון, אני מבקשת שתגנו עלי ועל משפחתי. ברור שארה"ב לא תעצור בנו, אז מי הבאים בתור? החיילים? אנחנו קוראים לממשלה לפעול להסיר מעלינו את ההגבלות", אמרה לוי.

היו"ר ביטן סיכם ואמר כי האחריות היא לא רק על ראש הממשלה ומשרד החוץ, אלא גם על הפיקוח על הבנקים ועל הפיקוח על בנק הדואר. הוא הודיע כי יקיים ישיבה נוספת בעניין, ועד אז ביקש לבחון כיצד לאפשר בכל זאת למי שחשבונותיהם הוקפאו להשתמש בהוצאות מחיה, ואיך מטפלים בחשבונות משותפים. "מה נתנו להם צו לעוני?", תהה היו"ר ביטן. הוא הוסיף: "אנחנו מצפים מראש הממשלה ומהקבינט המדיני ביטחוני, כולל שר החוץ, לטפל בעניין. זה לא רק בנק ישראל, למרות שהם יכולים לשפר את המצב לטובת העניין בלי לפגוע בסנקציות. גם האמריקאים לא יגידו שלא נאפשר להם מחייה", אמר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *