מתכננים לחדש בניין? ייתכן שתקבלו זכויות בנייה בקרקע פנויה

אושרה תכנית כלל עירונית, מחליפת תמ"א 38, של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בעיר ראשון לציון, אשר מאפשרת מתן זכויות בנייה בקרקע פנויה בעיר לטובת השלמת כדאיות כלכלית להתחדשות הבניינית

אושרה תכנית כלל עירונית, מחליפת תמ"א 38, של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בעיר ראשון לציון.

התכנית העירונית הייחודית מאפשרת מתן זכויות בנייה בקרקע פנויה בעיר לטובת השלמת כדאיות כלכלית להתחדשות הבניינית.

תכנית ההתחדשות הבניינית בעיר ראשון לציון אושרה בוועדה המקומית. התכנית קודמה על ידי צוות מתכננים מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובמימונה, בשיתוף עם עיריית ראשון לציון והמינהלת העירונית.

התכנית שומרת על אופיים של האזורים הפנים-שכונתיים, בדגש על מרכז העיר הוותיק, במסלולים של הריסה ובניה וחיזוק ועיבוי וכן מאפשרת ניוד זכויות לבנייה חדשה. התכנית תאפשר לוועדה המקומית לנייד תוספת זכויות בנייה למגרש ריק בעיר, המיועד לבנייה רוויה, לטובת השלמת כדאיות כלכלית לביצוע ההתחדשות של בניין במרכז הוותיק של העיר.

התכנית מאפשרת התחדשות של כ-620 בניינים, הכוללים כ-8,600 יחידות דיור, אשר לא ניתן לחדש כחלק ממתחם פינוי בינוי רחב, ומאפשרת בנייה של כ-20 אלף יחידות דיור חדשות בעיר.

התכנית העירונית כוללת הוראות מרחיבות ביחס לתמ"א 38 הארצית, בכך שהיא מאפשרת בתנאים מסוימים גם חידוש בניינים שנבנו לאחר שנת 1980. כמו כן, התכנית כוללת התייחסות לציר המטרו, שהתוואי המתוכנן שלו עובר במרכז העיר, ויוצרת מענה משלים להתחדשות המתחמית המתוכננת סביב תוואי זה.

יוזכר, כי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת כיום 18 תכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38, במטרה לאפשר את המשך ההתחדשות העירונית ברמת הבניין היחיד (להבדיל מתחמי פינוי בינוי רחבים) גם לאחר תום תוקפה של תמ"א 38 הצפוי באוקטובר 2023. בהתאם להכרזת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, תוארך מסגרת הזמן בה ניתן להגיש תכנית מחליפה בכל עיר, כאשר קידום תכנית מחליפה מאפשר את הארכת תוקף תמ"א 38 בשטח הרשות המקומית, עד לאישור סופי של התכנית העירונית המחליפה. בדרך זו, מעריכה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כי תישמר רציפות הפעולה בכלל הערים.

במסגרת זו, בסמוך לפני חג הפסח אושרה תכנית מחליפה לעיר יבנה בוועדה המקומית, אושרה תכנית מחליפה לקרית ביאליק בוועדה המרחבית קריות, אושרה תכנית מחליפה לרמלה בוועדה מחוזית מרכז, והוגשו לוועדה המחוזית מרכז תכניות מחליפות לערים כפר סבא, רעננה ופתח תקווה.

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "התכנית שאושרה בראשון לציון, היא צעד חשוב נוסף בהערכותה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ליום שאחרי פקיעת תמא 38 בחודש אוקטובר הקרוב. התכניות העירוניות המקודמות כיום על ידי הרשות יאפשרו את המשך פעילות זו, על בסיס תכניות עירוניות איכותיות, המותאמות לכל עיר ומאפייניה. התכנית בראשון לציון תביא לחידוש מבנים ישנים בהיקף רחב, תגדיל את היצע הדיור בעיר, ותאפשר את המשך צמיחתה. האפשרות לנייד זכויות בנייה, שפותחה בהתאמה למאפייני העיר, היא דוגמא לכלים יחודיים שצוותי התכנון שלנו מיישמים במסגרת תכניות אלה, במטרה להביא את ההתחדשות לכל האזורים הזקוקים לכך. שיתוף הפעולה עם העיר הוא שאפשר יצירת תכנית איכותית זו".

תרשים התכנית (קרדיט: HQ אדריכלים)

רז קינסטליך, ראש העיר ראשון לציון: "ראשון לציון נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, ואנו שמחים להיות החלוצים שמאמצים תוכנית חלופית לתמ"א 38, שמצד אחד תיתן מענה לתושבות ולתושבי העיר שמבקשים לחזק את בתיהם, ומצד שני תבטיח את איכות התושבים בשכונה. התוכנית תבחן בראייה מרחבית את כל העיר ותחליט על פי התשתיות קיימות היכן ניתן יהיה להוסיף זכויות בנייה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *