סיכום פברואר בבורסה של תל־אביב: מעודד על־אף הורדת דירוג האשראי

האוצר המשיך לגייס באמצעות אג"ח. מרבית המדדים סיימו בעליות שערים ואפי קפיטל גייסה כ־92 מיליון שקל בהנפקה ראשונה

הבורסה מסכמת את המסחר בתל אביב בחודש החמישי למלחמה בו הורידה חברת הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל ואף הציבה לו תחזית שלילית.

אז ככה: מדדי המניות המובילים ת"א-35 ות"א-90 עלו בכ־6% כל אחד. עליות שערים אפיינו גם את המדדים הענפיים ובראשם מדד ת"א-רשתות שיווק שעלה בכ־13% בהובלת מניית שופרסל שזינקה בכ־29% על רקע מכירת השליטה בחברה לאחים מאיר.

המחזור היומי הממוצע בשוק המניות הסתכם הפברואר בכ־1.9 מיליארד שקל. סכום גבוה בכתשעה אחוזים מהמחזור בחודש הקודם (ינואר). הציבור הישראלי ומשקיעי החוץ המשיכו וצמצמו החודש את החשיפה למניות בתל־אביב. אבל המשקיעים המוסדיים לטווח הארוך דווקא הגדילו את החזקותיהם במניות בת"א. זאת בהמשך למגמה ברבעון האחרון של 2023.

סך כל הגיוסים בשוק המניות הסתכם בכ־650 מיליון שקל. חברת מניות חדשה הצטרפה החודש לבורסה – חברת הבנייה אפי קפיטל נדל"ן שאיגרות החוב שלה נסחרות זה מכבר בבורסה. אפי קפיטל היא החברה השלישית שמצטרפת מתחילת השנה והיא גייסה כ־92 מיליון שקל בהנפקה ראשונית של מניות (IPO).

עליות שערים אפיינו גם את מרבית מדדי איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות, בראשם מדד תל בונד-קוקו A+ שעלה בכ־1.6%. התשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ישראל לעשר שנים נותרה החודש ללא שינוי, זאת לעומת עלייה של 0.3% בתשואה לפידיון של אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים. אז כנראה שאין השפעה של ממש להורדת דירוג האשראי של ישראל.

עובדה היא שבחודש פברואר נמשכו גיוסים ערים בשוק איגרות החוב על־ידי האוצר והם הסתכמו בכ־17.1 מיליארד שקל, בהמשך לגיוס סכום שיא חודשי בהיקף של כ־19.1 מיליארד שקל בחודש הקודם ולגיוסים ערים ברבעון האחרון של שנת 2023. זאת בהשפעת העלייה בצורכי הביטחון והמשך עלייה בגירעון הממשלתי.

גיוסי הסקטור העסקי בשוק איגרות החוב הקונצרניות הסתכמו בכ־5.1 מיליארד שקל. ההנפקה הגדולה החודש, בהיקף של כ־1.4 מיליארד שקל, בוצעה על־ידי חברת הקניונים מליסרון. יחד עם זאת, מחזורי המסחר היומיים באיגרות החוב ובמק"מ הסתכמו בכ־3.9 מיליארד שקל ובכ־1.5 מיליארד שקל, בהתאמה. נמוכים בכ־21% בממוצע מהמחזורים בחודש הקודם.

הציבור המשיך להזרים כספים לקרנות המחקות ובעיקר לקרנות העוקבות אחר מדד S&P 500, ומדדי מניות מקומיים – ת"א-90 ובנקים ישראל. בהשפעת הציפיות להורדת הריבית התמתנו החודש הזרמות הכספים לקרנות הכספיות ולקרנות האקטיביות שמשקיעות באיגרות חוב בתל-אביב. בסופו של דבר, כזכור, בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *