פגיעה במתקני ההתפלה של ישראל עלולה לשתק חלק גדול ממשק המים

חמשת מתקני ההתפלה לחופי הים התיכון, מספקים קרוב לשישים אחוזים ממי השתייה של ישראל. החוק שאמור לתת מענה לסיכונים שעומדים בפני משק המים, עדיין תקוע

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לפיקוח על משק המים, קיימה היום (שלישי) דיון שעסק במוכנות לאירועי זיהום ים, תוך התמקדות בקשיים מול תחנות ההתפלה של מדינת ישראל.

יושב ראש הוועדה, חה"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי) שפתח את הישיבה, ביקש התייחסות למוכנות לזיהום ים, תוך התמקדות במתקני ההתפלה והיערכות כללית לאירוע של זיהום ים.

בדיון התברר שהמשרד להגנת הסביבה נמצא במציאות מורכבת יותר מאז טבח שמחת תורה, וכי במשרד האוצר לא מכירים את תזכיר חוק התכנית הלאומית למוכנות ותגובה לזיהום ים בזמן אמת (תלמ"ת).

מנהל אגף ההתפלה ברשות המים, אייל שרייבר, אמר שבישראל ישנם חמישה מתקני התפלה לחופי הים התיכון. מתקנים שמספקים כ־600 מליון קוב מי שתיה שהם כ־50-60 אחוזים מכלל מי השתיה בישראל. שרייבר אמר שזיהום שמן יכול להוביל לסיכון בהפעלת מתקני ההתפלה ויכול ליצור נזק בלתי הפיך.

"חדירה של שמן למתקן יכולה להוביל להחלפת ציוד ולתיקון שימשך שלושה חודשים עד חצי שנה בעלות של עשרות מיליוני שקלים", אמר. עם זאת, הוסיף שרייבר ואמר שישנו שיתוף פעולה עם אגף ים וחופים, וישנה היערכות למנוע מקרים כאלה.

מנכ"ל מתקן ההתפלה שורק א', סמיון ברובר, סיפר שישנם חיישנים שמטרתם לעצור את מערכות מתקני ההתפלה עוד לפני שמגיע כתם שמן שגורם נזק. "בינואר 2017 קיבלנו עדכון מראש, לפני שהכתם הגיע, ועצרנו את המתקן לשבוע. ההודעה המוקדמת והשיח עם המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד הבריאות הוא קריטי".

אלקין קרא למשרדי האוצר והגנת הסביבה למהר ולקדם את חקיקת חוק התלמ"ת לפני שיתרחש אסון לא עלינו ולא עליכם. הוא הוסיף וקרא למרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים לסיים את המחלוקת עם המשרד להגנת הסביבה כדי שאפשר יהיה להבטיח תגובה משולבת, מיידית ומהירה שתמנע נזק למתקני ההתפלה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *