פינות העישון חוזרות לנתב"ג – ומעוררות זעם

רשות שדות התעופה הודיעה על כוונתה להחזיר לפעילות את עמדות העישון בטרמינל ועוררו זעם רב בקרב ארגוני בריאות הציבור

שלוש שנים אחרי ניקוי מסדרונות שדה התעופה נתב"ג מהעשן המסוכן, הודיעה רשות שדות התעופה על כוונתה לאפשר מחדש את העישון בשרוולי הטיסות היוצאות. "בעת הקרובה יתאפשר לנוסעים לעשן בפינה יעודית", נמסר מרשות שדות התעופה. "במקביל, רשות שדות התעופה תפעיל פיילוט בעת הקרובה לפתיחת תאי עישון לקהל הנוסעים בטרמינל 1 וטרמינל 3".

ההחלטה עוררה זעם רב בקרב ארגוני בריאות הציבור, ובראשם האגודה למלחמה בסרטן, שאף פרסמה תגובה חריפה להחלטה המוזרה.

"מדובר ברעיון הרסני, שיחזיר את החברה הישראלית לשנות החמישים, של עישון בספסל האחורי של האוטובוס או איזור עישון במטוסים שהוכחו כגורמים למחלות לב וסרטן. אנחנו יותר חכמים היום ושואפים לגדל פה דור של ילדים נקיים מעישון פסיבי ואקטיבי. לא למדנו כלום בעשורים האחרונים? בעוד כל מדינות העולם צועדות קדימה בקידום החקיקה למניעת עישון ושדות התעופה מרחיקים את תאי העישון, ישראל עושה צעד אחורה… וחברות הטבק והניקוטין מתפרנסות מהמתמכרים החדשים", נמסר מטעם האגודה.

מחקרים מדעיים הוכיחו שגם במרחק של מעל 9 מטר מאדם מעשן, או במקרה הזה מפינת עישון כולל הימצאות באוויר הפתוח, האדם שאינו מעשן נחשף לעישון וניתן יהיה למצוא בדמו חומרים מסוכנים.

מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים.

מחקר שנערך ביפן אף הראה כי חשיפה של 30 דקות בלבד לעישון כפוי גרמה לעלייה משמעותית בסיכון ללקות בהתקף לב. הסיכון לאירוע מוחי עולה ב-30%-20%. בנוסף, עישון כפוי בקרב הסובלים מאסתמה עלול לעורר התקף אסתמה. בטווח הקצר, העישון הכפוי גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת. עישון כפוי מסוכן יותר לחולי סרטן – הוא עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול.

עוד נמסר מהאגודה למלחמה בסרטן, כי "ידוע שתאי העישון אינם אטומים לגמרי והעשן שידלוף לחלל האויר של אולמות השדה הוא סכנה ממשית לכלל הנוסעים העוברים בנתב"ג. באחריות רשות שדות התעופה לשמור על בריאותם של הנוסעים, ולא להפוך אותם לשבויים אשר נאלצים לנשום אויר מזוהם, רעיל ומסרטן".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *