הדיון על חפיסות הסיגריות: מצד אחד אש, מצד שני טיפש, ובאמצע קש יבש

אושרה לקריאה ראשונה הצעת תיקון לחוק הטבק. על חפיסות הסיגריות ייתווספו תמונות מחרידות של נזקי העישון

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את הצעת התיקון של חה"כ אושר שקלים (הליכוד) לחוק איסור פרסומות והגבלת שיווק מוצרי טבק, כך שיחייב את יצרני מוצרי העישון להוסיף על כל האריזות תמונה שממחישה את נזקי העישון.

שקלים הסביר בפתח הדיון מה עומד מאחורי הכוונה להוסיף על חפיסות הסיגריות ומוצרי העישון תמונה על נזקי העישון. וכך סיפר: "אני לא אדם מעשן, למרות שכשהייתי נער ניסיתי וזה הגעיל אותי. בתור נער גם אני חוויתי את הלחצים וההשפעות החברתיות שבני נוער חווים. חשוב שהמסר שייצא מכאן הוא שאנחנו רוצים לחנך את הדור הצעיר לאורח חיים בריא. הצעת החוק נכתבה בגלל סיבה פשוטה – בריאות נטו. כ־8,000 איש מתים מדי שנה מנזקי עישון, 10% מהם כתוצאה מעישון פסיבי. 126 מדינות ברחבי העולם מחייבות פרסום תמונות גרפיות על חפיסות העישון, ומחקרים הראו שזה מוריד את כמות המעשנים. ההשפעה של התמונות הגרפיות על בני נוער וילדים היא שהם נמנעו יותר מעישון".

נציגת משרד הבריאות בדיון תיקנה את הנתון של חה"כ שקלים ואמרה כי יש עלייה במספר המדינות שמחייבות אזהרה גרפית על החפיסה, ומדובר כבר על 138 מדינות שביצעו צעד כזה. מנהל פעילות האגודה למלחמה בסרטן בחברה הערבית, אמר כי ב-138 המדינות שבהן מופיעות התמונות על החפיסות ישנה ירידה משמעותית בכמות המעשנים. "בסקר שעשינו התברר כי "74% מהמעשנים אמרו שהם יירתעו מהתמונות במידה ויהיו כאלה. אחוז המעשנים לא השתנה בשנים האחרונות, אנחנו נשארים באותו מקום. הכוח של חברות הסיגריות הוא חזק לצערי הרב, הם תמיד מקדימים אותנו בכמה צעדים. השאלה איך מונעים מאנשים חדשים להיכנס לעישון ולתמונה יש כוח גדול".

נציג מועצת התלמידים הארצית, אמר: "כשבן נוער קונה חפיסה הוא לא קורא את הטקסט, אבל אם הוא יראה תמונה הוא יורתע, זה ימנע ממנו להתנסות בפעם הראשונה. אני בטוח שכולכם הורים לילדים ואף אחד לא רוצה למצוא אצל הילד שלו סיגריות, אנחנו מאמינים, כמועצה, שקידום החוק יעזור לכך שתלמידים פחות יעשנו". יושב ראש המועצה הישראלית למניעת עישון, ציין כי ב־1983 עמד אחוז המעשנים על 40% וכיום יש רק 20% שמעשנים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *