תרומת זכר למחצית השקל, פסיקת הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף

במענה לשאלת רבים המבררים מה הסכום של התרומה זכר למחצית השקל לשנת תשפ"ד [2024 למניינם]

הגאון הרב יצחק יוסף פרסם פסיקה הלכתית כי הסכום המעודכן לשנה הנוכחית ושווי מטבע מחצית השקל המקורית לפי שיעור של 9 גרם כסף טהור הוא 24.8 לפני מע"מ. ובתוספת המע"מ השווי הוא כ- 29 ₪. לכן טוב לתת 29 ₪ לנפש. אדם שאין לו יכולת כלכלית יתן עבורו את המחיר בשיעור המלא, ועבור שאר המשפחה יתן חצי שקל לכל אחד. [עד כאן תוכן מכתב הרב שהתפרסם ביום כ"ה אדר א']

במאמר המוסגר כדאי להוסיף שיש חילוקי דעות מהו השיעור המדוייק של מטבע מחצית השקל, יש שיטות בהלכה שמחשבים את ערך המטבע לפי 9.6 גרם כסף טהור ואז שווי מחצית השקל לשנה הנוכחית [2024] יהיה סביבות 30 ₪ +, לאידך יש כאלו שמחשבים את המטבע ב-8.5 גרם כסף ואזי מחיר מחצית השקל יהיה בהתאמה.

נכון לעת כתיבת שורות אלו שווי גרם כסף טהור ע"פ המתפרסם באתר diamond-center.co.il הוא כ 2.74 ₪ לפני מע"מ.

את התרומה זכר למחצית השקל אפשר לתרום דרך האתר של חב"ד, השנה [תשפ"ד 2024] התרומה היא לפעילות חב"ד בשדרות עם תושבי הדרום והחיילים בקו האש.

מאיזה גיל צריך לתת את התרומה זכר למחצית השקל?

הגאון הרב יצחק יוסף כתב שחובת התרומה זכר למחצית השקל היא מגיל 20, אבל טוב להחמיר לתת עבור כל מי שהוא בר מצווה הכווונה מגיל 13 ומעלה.

נוסיף שלמרות שע"פ ההלכה הפשוטה חובת מחצית השקל היא לגברים החל מגיל 20 או 13 רבים בעם ישראל נוהגים לתת את התרומה זכר למחצית השקל עבור כל בני הבית לרבות הנשים והילדים הקטנים.

מתי הזמן הטוב ביותר לתרום?

כתוב במשנה "באחד באדר משמיעים על השקלים" וישנם הנוהגים לקיים את המצווה כבר מתחילת חודש אדר, אעפ"כ מנהג ישראל הרווח לתת את התרומה ביום תענית אסתר לפני תפילת מנחה.

מנהג האשכנזים

מנהג האשכנזים מעיקר הדין לתת 3 מטבעות של חצי שקל ובכך מקיימים את המצווה ע"פ ההלכה ופסיקת הרמ"א.

יחד עם זאת מובא בפוסקים [ניתן להרחיב בעניין בספר פסקי תשובות סימן תרצ"ד סעיף ד'] מי שרוצה לקיים את מצוות מחצית השקל בהידור יתן ממון כשיעור מחצית השקל של תורה שווי של 9.6 גרם כסף טהור.

למי צריך לתת את תרומת מחצית השקל

את התרומה אפשר לתת למטרות תורה לדוגמא תרומה לבתי כנסת, בתי מדרש וישיבות.

לחילופין אפשר לתת את התרומה עבור תמיכה במשפחות נזקקות ומטרות חסד מגוונות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *