הלוויה אחר הלוויה: הקורונה מכה בקהילה היהודית במרוקו – ד"ר דרור מנור

בתחילת חודש אפריל נתגלה כי 11 מבני הקהילה היהודית במרוקו נפטרו כתוצאה מנגיף הקורונה. ייתכן שהקטסטרופה הזו נגרמה בין השאר בשל החגיגות הגדולות שנערכו במהלך חג הפורים האחרון, ושכללו אירועים רבי משתתפים, דוגמת חתונות

ידוע כי נגיף הקורונה פגע קשות בקהילות היהודיות ברחבי העולם. אחת מהן היא הקהילה היהודית במרוקו הנחשבת לקהילה היהודית הגדולה בארצות ערב, ואשר נחשבה בעבר לקהילה הגדולה ביהדות ארצות האסלאם. במהלך השבועות האחרונים ספגה הקהילה היהודית במדינה, ובמיוחד זו שבקזבלנקה, אבדות קשות מנגיף הקורונה הקטלני, אשר מכה בקהילה ללא רחמים.

בתחילת חודש אפריל נתגלה כי 11 מבני הקהילה היהודית במרוקו נפטרו כתוצאה מנגיף הקורונה. ייתכן שהקטסטרופה הזו נגרמה בין השאר בשל החגיגות הגדולות שנערכו במהלך חג הפורים האחרון, ושכללו אירועים רבי משתתפים, דוגמת חתונות. מדובר במכה קשה היות והקהילה היהודית במרוקו הצטמקה מאוד עם השנים וכוללת כיום כאלפיים איש בלבד. חשוב לציין כי בין הנפטרים היו ארבעה מבני משפחתו של יושב ראש מפלגת העבודה, חבר-הכנסת עמיר פרץ. אנשים אלה היו מעמודי התווך של הקהילה, תרמו לה רבות וסייעו לאנשים רבים. לעיתים נדמה כי בני הקהילה היהודית מיואשים, ואחד מהם אף התבטא כי המכות נופלות על הקהילה אחת אחרי השנייה, ושכמעט כל יום מתקיימת הלוויה של אחד מבני הקהילה.

בלי קשר לקהילה היהודית, המצב הכללי במרוקו אינו פשוט בכל הקשור למאבק המתמשך בנגיף הקורונה. עד כה נפטרו במדינה מעל שבעים איש, ביניהם בני הקהילה. מלך מרוקו, מוחמד השישי, עושה כל מאמץ להנהיג מדיניות רצינית שתיאבק ביעילות בנגיף הקטלני. אולם בינתיים אין הצלחה יתירה למאבק זה. המצב המורכב שנוצר מדאיג מאוד את ראשי הקהילה היהודית במרוקו שמקווים שהמצב ישתפר במהרה. נשיא הקהילה, סרג' ברדוגו, אף ביקש מפורשות מהיהודים שעליהם להיזהר ולא לצאת מבתיהם במהלך חג הפסח, מחשש שהנגיף ימשיך לגבות קורבנות מבני הקהילה. יש לציין כי ראשי הקהילה חוששים שרוב המספרים של החולים הרבה יותר גבוהים ממה שדווח, ושלא כולם עברו את הבדיקות הדרושות. לאחרונה נודע כי מיליונר יהודי משקיע כסף רב במימון בדיקות קורונה לבני הקהילה.

אין ספק כי מדובר במכה קשה לקהילה היהודית במרוקו. הרי זו קהילה קטנה שחייבת לשמור על עצמה. היהודים חיים בתחושה קשה ומפחדים מאוד לאור התפשטותו המואצת של הנגיף הקטלני. רבים מבני הקהילה אינם מעיזים לצאת מבתיהם בשבועות האחרונים, כולל במהלך ליל הסדר. אפשר להתנחם בכך שמצבה של מרוקו נחשב לטוב יחסית בהשוואה למדינות אחרות בעולם הערבי. צריך לקוות כי בני הקהילה היהודית יצליחו לצאת במהרה ממצב הביש הזה ויעשו כל מאמץ לשמור על עצמם ולהישמר מפני הנגיף הקטלני הזה בעזרתם של ראשי הקהילה והשלטונות במרוקו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *