אחרי הפומ"ה והנמר"ה – גם הפנדה מתגייסת לצה"ל

לראשונה בצה"ל, פותח דחפור שנשלט מרחוק, בדומה למכונית צעצוע. הוא יכול לעשות את כל הפעולות כמו דחפור רגיל, אבל מבלי לסכן את הכוחות. זה אולי נראה כמו רובוטריק – אבל את היכולות שלו ספק שתראו גם בסרט בדיוני

לראשונה בצה"ל, פותח דחפור שנשלט מרחוק, בדומה למכונית צעצוע. הוא יכול לעשות את כל הפעולות כמו דחפור רגיל, אבל מבלי לסכן את הכוחות. זה אולי נראה כמו רובוטריק – אבל את היכולות שלו ספק שתראו גם בסרט בדיוני.

דמיינו לרגע – ילד מרים לבנת לגו, ועוד אחת, ולאט לאט הלבנות הופכות לחומה של ממש. הוא מוסיף עוד עצמים בשביל להגדיל את האתגר עבור דחפור הצעצוע שלו. הוא מניח את הכלי על הרצפה לכיוון החומה – ולוחץ על 'הפעל'. תוך שניות הדחפור עובר את מסלול המכשולים ופורץ את החומה. 

החליפו את מסלול המכשולים לשדה קרב, הכפילו את גודל הדחפור פי כמה עשרות והגדילו את משקלו ל-50 טון – ותקבלו את ה״פנדה״ החדשה של חטיבה 7. 

ה'פנדה' הוא כלי הנדסי ממוגן, או במילים אחרות – הרובוטי הראשון ביבשה, מדובר במערכת רובוטית קרקעית בלתי מאוישת, על בסיס דחפור לביצוע משימות הנדסה. לכלי יש יכולות נסיעה סמי אוטונומיות במסלול קבוע מראש ויכולת שליטה מרחוק. 

"היכולת הזו תאפשר לנו לשלוח לשדה הקרב חוד טכנולוגי", מתגאה סא"ל אביב אמיר, מג"ד 603, "כך נוכל להיות בזירת הקרב, אבל מבלי לסכן את כוחותינו – מדובר במהפכה".

רכב הקרב המשוריין תורגל לראשונה רק לפני כחצי שנה, באימון רחב היקף בצאלים. "ביצענו רצף של תרגילים בהיערכות למתווה הדרומי", הוא מספר, "ובין היתר, התנסנו בהפעלת הפנדה במסגרת הגדוד. ביצענו איתה את כל הפעולות הדרושות לדחפור – ומעבר". 

ממש כמו רובוטריק", אומר המג"ד בחצי בצחוק, "'הפנדה״ מסוגלת לבצע פעולות הנדסיות מסובכות הקמת ופריצת צירים ומכשולים, חישוף שטח, פתיחת ציר ועבודות הנדסיות – והכול בכף היד" 

השלב השני הוא הכשרת המפעילים. "הכלי יופעל על ידי לוחמים שיעברו הכשרה שתקבע מי יכול לשלוט ב"פנדה" מרחוק״, הוא מסביר, ״הדחפור שוקל יותר מ-50 טון, לכן מי שמפעיל אותו חייב לדעת בדיוק איך עושים את זה". 

לא במקרה חטיבה 7 היא החטיבה הראשונה שתקלוט את הפנדה לכוחותיה, מכיוון שהיא גם היחידה שמחזיקה בנמר"ה (נמ"ר ההנדסי), דגם משופר של נגמ"ש מרכבה.

"'לפנדה" יכולת קרבית מבצעית שהולכת לשנות את תפיסת ההפעלה של גדוד ההנדסה בשגרה ובמלחמה", מסכם סא״ל אמיר, "היא בתהליך של הטמעות שיסתיים השנה – וכבר בשנים הבאות תצורף לשאר גדודי ההנדסה".  

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *