אל תגידו שלא ידעתם: כך תנהגו בגל חום קיצוני

עומס חום קיצוני פוקד בימים אלה את ישראל • פרופ' דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות בכללית מפרטת מהו גל חום וכיצד יש לנהוג כדי לשמור על בריאותכם ולהישמר מהתייבשות או מכת חום

בסוף השבוע הנוכחי, עומד לחול גל חום עם עלייה בטמפרטורות ותורגש הכבדה בעומסי החום, ייעשה חם מהרגיל ויבש בהרים ובפנים הארץ, והביל במישור החוף. ביום חמישי יתפתחו תנאי שרב בהרים ובפנים הארץ. גל החום יימשך גם ביום שישי עם עומסי חום כבדים ברוב אזורי הארץ.

כדי לסייע לכם לשמור על בריאותכם, מפרטת פרופ' דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות בכללית את אמצעי הזהירות ודרכי ההתמודדות המומלצים.

מה זה גל חום?

המאפיינים של גל חום הם: טמפרטורה גבוהה מ – 32 מעלות חום הנמשכת 3 ימים ויותר, לפעמים בשילוב עומס חום כבד.

עומס חום כבד שורר כאשר הטמפרטורה היא לפחות 30 והלחות היחסית היא מעל 70%, אך גם כאשר הלחות נמוכה יותר, אבל הטמפרטורות גבוהות יותר.

גל חום עלול לסכן את בריאותו של כל אדם, אך במיוחד את בריאותם של אנשים מבוגרים או תינוקות ופעוטות בגילאי 0-4 שנים, ולגרום להם התייבשות ואף מכת חום.

איך מקבלים מכת חום?

במזג אוויר רגיל, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו על ידי הזעה. אולם, כאשר חם והלחות גבוהה – הזיעה אינה מתאדה במהירות והגוף אינו מתקרר.

מצב זה עלול לגרום להתפתחות מכת חום – טמפרטורת הגוף עולה במהירות מעל 40 מעלות וקיים סיכון גבוה לפגיעה במערכות חיוניות בגוף העלולה לגרום נכות ואף חמור מכך חלילה.

הגנה מהשמש

ההגנה הטובה ביותר היא מניעה, ושמירה על סביבה קרירה.

מזגן

מזגן הוא הדרך היעילה ביותר לקירור הבית. אם לא מעוניינים להפעיל את המזגן במשך כל היום, אפשר להפעיל אותו בחלק משעות היממה, אך חשוב שאלו תהיינה השעות החמות ביותר.

רצוי מאוד לשהות באזור ממוזג לפחות כמה שעות ביום. אם אין בבית מיזוג אויר, מומלץ לשהות במקום ציבורי ממוזג כמה שעות ביום.

מאוורר

מאווררים יכולים להקל את תחושת החום, אך בטמפרטורה מעל 35 מעלות אינם יכולים לקרר את הגוף ולהגן עליו מפני פגיעה בבריאות.

חסימת קרני השמש

בשעות היום, כדאי לצמצם את חדירת קרני השמש לבית על ידי סגירת תריסים ווילונות (תריסים ווילונות סגורים עשויים להוריד את חדירת החום לדירה בכ – 80%). יחד עם זאת, חשוב לשמור על אוורור הבית. לפנות ערב, יש להקפיד לפתוח תריסים וחלונות כדי לאוורר ולקרר את הבית.

שהייה בבית

בשעות החום מומלץ להימנע מיציאה החוצה ולהשתדל שהפעילות בחוץ תעשה בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב.

שרב. אילוסטרציה (צילום: pixabay)

מאמצים גופניים ושהייה בחוץ

מומלץ להפחית מאמצים גופניים, עד כמה שניתן.

אם היציאה מהבית הכרחית, מומלץ ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים, לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, למרוח קרם הגנה, להצטייד בבקבוק מים לדרך, לשהות בצל ולצמצם ככל האפשר, את משך השהייה בחוץ. חשוב לעשות הפסקות למנוחה, לעיתים קרובות ומומלץ לעשות זאת במקום מוצל.

בכל מקרה, לעולם אין להישאר, או להשאיר אדם אחר, ברכב חונה שחלונותיו סגורים, אפילו לא לזמן קצר!

שתייה ואכילה

לאורך כל שעות היום, יש להרבות בשתייה ומומלץ לשתות מים. הכמות הנדרשת היא: 8-10 כוסות שתייה ליום, גם אם לא מרגישים צמא.

אם יש הכרח בביצוע פעילות מאומצת בשעות החום, יש לשתות במהלך הפעילות 2-4 כוסות מים נוספות על הכמות המומלצת.

רצוי להמעיט בשתיית משקאות מומתקים ו/או מוגזים וכן משקאות המכילים קפאין או אלכוהול.

במקרים בהם רופא הורה להגביל את כמות השתייה המותרת, יש לבדוק עם הרופא עד כמה ניתן להגדיל את כמות השתייה בעת "גל חום". זאת, כדי להחזיר לגוף את כמות הנוזלים הרצויה מבלי לגרום נזק לבריאות.

יש להקפיד על אכילת ארוחות קלות כל 3-4 שעות לערך.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *