במשרד התיירות לא מוכנים לקחת אחריות על העסקת עובדים מיהודה ושומרון

בדיון בוועדת הכלכלה הסביר נציג המשרד כי משרדו לא מעוניין בעובדים מיו"ש, משום ש"אם תהיה טרגדיה, אנחנו נהיה אחראים לה"

המחסור בידיים עובדות בא לידי ביטוי בענפים נוספים ולא רק בענף הבנייה. בדיון שקיימה היום (ראשון) ועדת הכלכלה של הכנסת, אמר יושב ראש הוועדה, חה"כ דוד ביטן (הליכוד) כי יש לשנות את תמהיל העובדים הזרים בענף התיירות ולמצוא פתרון למחסור בעובדים בענף תוך שבועיים.

בפתח הדיון אמר ביטן כי מתווה הפיצוי לענף התיירות נסגר ברובו וביקש לברך על כך. עם זאת אמר כי יש לפתור את בעיית מורי הדרך, אך לא במתווה הקיים. הוא ציים שהמדינה איננה כספומט וביקש להודות למשרד האוצר על המתווה שנסגר. הדיון עסק במחסור הגדול בידיים עובדות בענף התיירות. בעניין זה אמר סמנכ"ל התאחדות המלונות, יואב בכר, כי אף שיש אישור להעסקת 2,500 עובדים מירדן במלונות באילת, הרי שהחשש הוא מפני סגירת הגבול עם ירדן על רקע המלחמה, דבר שיוביל לכך שלא יגיעו עובדים כלל. "החשש הוא מזה שכל הביצים מונחים בסל אחד", אמר.

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה, עו"ד אפרת לב ארי, אמרה כי אין הגבלה על כניסת ירדנים וכי המלונות לא הזמינו את העובדים. מנכ"לית התאחדות המלונות, סיון דטאוקר, הסבירה כי האירוע יוצר תלות מוחלטת של ענף התיירות בירדנים, וכי ביום בו ייסגר הגבול לא יהיו עובדים ויקרה אירוע שגם עליו האוצר יצטרך לתת את הדעת. מנהל מחלקת ירדן, סוריה ולבנון במשרד החוץ, אהד צמת, אמר שהירדנים נכנסים במסגרת הסכם אך המעסיקים מישראל לא מילאו את המכסה, והזכיר כי השלום עם ירדן הוא נכס אסטרטגי לישראל. ביטן ביקש להזכיר לו שהשלום הוא נכס אסטרטגי גם לירדנים…

נציג האוצר אמר כי כשבוחנים את נתוני התעסוקה התמונה מורכבת יותר משום שיש גם עובדים ישראלים שנמצאים בחל"ת ועשויים להתאים לענף התיירות. ביטן אמר שהוועדה מבקשת לשנות את תמהיל המועסקים ומבקשת מנציגי הממשלה לבחון את עמדתם מחדש. ראש מטה שר התיירות, מיכאל יצחקוב, אמר באשר לעובדים מיהודה ושומרון כי משרד התיירות לא מוכן לקחת אחריות אם חס ושלום יקרה אסון, ולא מוכן שעובדים מיהודה ושומרון יהיו בבתי המלון. "לא באנו להיות פופוליסטיים, אבל אם תהייה פה טרגדיה גם אם אנחנו לא אחראים לה, אנחנו נהייה אחראים לה", אמר. בעניין זה אמר חה"כ משה פסל (הליכוד): "לא יכול להיות שחדר בו חיה משפחת מפונים מהעוטף תזכה לביקורו של חליל מיהודה ושומרון".

באותו עניין סיפר מנכ"ל מלון קיסר בירושלים שמביא עובדים ממזרח העיר כי כבר טיפל בכמה מקרים בהם ראה איזה סרטים הם (העובדים ממזרח העיר) רואים בטיקטוק… הוא הוסיף ואמר: "מתוך מאה עובדים רק שמונה הם יהודים, וזה מאפיין את כל התעשייה". מי שהיה תכליתי היה חברת הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) שאמר כי נראה שעדיין שבויים בקונספציה של ה־6 באוקטובר וכי הממשלה צריכה להתעורר במהירות. הוא הזכיר שגם העזתים שעבדו בעוטף היו בעלי רישיון מהשב"כ, ועדיין חלקם לקחו חלק בטבח וחלקם היו חלק ממערך איסוף המודיעין של חמאס. לדבריו, בלי להביא עובדים זרים ענפים שלמים יהיו תקועים.

ביטן סיכם את הדיון באומרו: הצבא, השב"כ וכולם רוצים לחזור לישון בשקט, אבל אם המלונאים לא רוצים להזמין את הערבים, אז זה לא משנה מה יגידו בצבא. הוא קרא לנציגי הממשלה לבחון שוב את הנושא, למצוא פתרון לבעיה בתוך שבועיים, ולשנות את תמהיל העובדים הזרים בענף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *