בעקבות העלאת שכר המנימום, בבתי הרפואה חוששים מקריסה כלכלית

בוועדת הבריאות של הכנסת אמרה רכזת הבריאות באגף התקציבים כי העלאת השכר עלולה להזיק לתפקוד בתי הרפואה הציבוריים

ועדת הבריאות דנה היום (שני) בהשפעת שכר המינימום על תפקוד בתי הרפואה. יושב ראש הוועדה, חה"כ יוני משריקי (שס) הדגיש שהפיצוי הכספי למרכזים הרפואיים חייב להיות במלואו, ובזמן, ותשובות האוצר בעניין כלל אינן מספקות. משריקי קרא לוועדת המחירים להשלים בהקדם את עבודתה, לשמוע את בתי וקופות החולים בנושא, ולעדכן את הוועדה על החלטותיה.

במקביל ביקשה הוועדה את התייחסות משרדי האוצר והבריאות בתוך שבוע מהיום – למתן שיפוי לבתי הרפואה, על־מנת שלא ימצאו את עצמם מול שוקת שבורה בזמן שהם ממתינים לתום דיוני ועדת המחירים. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי הנושא וייקבעו דיונים נוספים.

נזכיר, מוקדם יותר החודש חתם שר העבודה, גם הוא משס, על העלאת שכר המינימום שתשפיע לא רק על מקבלי השכר הנמוך אלא גם על כלל השכירים במשק, והיא אף עלולה למשוך את האינפלציה כלפי מעלה. כתוצאה מכך הודיעו מנהלי בתי רפואה מרכזיים כי הם עלולים לקרוס עם העלאת המשכורות במיוחד לנוכח תקציבם הגירעוני.

פרופ' יורם וייס, מנכ"ל המרכז הרפואי 'הדסה', סיפר שעליית השכר הקודמת גרמה לגירעון של 100 מיליון שקל, ועליות שכר נוספות יביאו לקריסת בתי הרפואה שלה. וייס הדגיש את החובה שהשיפוי לכל עדכון-שכר יועבר לבתי הרפואה בתוך שלושים יום בלבד – ולא שישים או תשעים יום כפי שנעשה עד כה.

"החוק מחייב אותנו לשלם שכר מיידית – אך ההכנסות מהמדינה מתעכבות בתוך חודשיים עד שלושה חודשים. הקופות חייבות היום לבתי הרפואה 900-700 מיליוני שקלים, וחוסר-התזרים הזה מביא את אותנו לעיכוב תשלום לספקים", אמר וייס.

נדב חן, מנכ"ל המרכז הרפואי לניאדו, אמר שהפיצוי הכספי מועבר מהמדינה לבתי הרפואה באיחור ניכר, ואף הוא לא על העבר – אלא על העתיד, והדבר מביא לקשיי תזרים. חן סיפר כי הוא נאלץ לגייס תרומות לניהול השוטף ולמשכורות של עובדי בית הרפואה. אוליאל ציון, המשנה למנכ"ל שערי צדק, ביקש שמנגנון התשלום לקופות החולים, להן מעבירה המדינה פיצוי כספי מיידי על העלאות שכר – יתקיים גם אצל המרכזים הרפואיים.

 גאיה עופר, רכזת בריאות באגף התקציבים באוצר, אמרה שהכסף מועבר לפי מדד יום אשפוז שמתעדכן אחת לשלושה חודשים, והוא מועבר לפי החוק תוך שישים יום. היא הודתה כי מהעלאת השכר הצפויה, צפויים בתי הרפואה הציבוריים להינזק בכ־200 מיליוני שקלים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *