האינפלציה מאטה: מה התחזית לשנה הקרובה?

מדד המחירים לצרכן נותר בחודש יוני נותר ללא שינוי לעומת החודש הקודם. בכך ירד האינפלציה השנתית מרמה של 4.6% ל-4.2%. מדובר בנתון מפתיע ובניגוד להערכות בשוק שצפו עלייה בשיעור של 0.1-0.3%. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד ב-4.2%.

בסקירת כלכלני לאומי הם מציינים כי הנתון היה דומה לתחזית שסיפקו, לאחר שצפו עלייה של 0.1% במדד החודש. לדבריהם, נראה שהאינפלציה בישראל עברה את שיאה.

"הרכב המדד לא הפתיע ועליות מחירים בולטות יחסית נרשמו בסעיפי המזון, הבריאות וחינוך, תרבות ובידור", ציינו הכלכלנים. "ירידות מחירים בולטות יחסית נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים, הלבשה והנעלה, וריהוט וציוד לבית. שכר הדירה המשיך ועלה ב-0.5% בחודש יוני".

בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה בשנה האחרונה עלייה של 3.9% ועבור השוכרים החדשים (דירות שבהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 9.8%. במחירי הדירות (שאינן חלק ממדד המחירים לצרכן), נרשמה ירידה של כ-0.3% והירידות היו חדות יותר במחוז תל אביב. בשנה האחרונה, שיעור עליית מדד מחירי הדירות השנתי המשיך והואט עלה ב- 7.6%.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, צופה כי עליית המחירים צפויה להסתכם בכ-3.0-3.5% ב-12 החודשים הקרובים. "שיעור העלייה השנתי ל-2023 צפוי להסתכם בכ-3.4-3.9% וצפויה התכנסות חזרה לטווח יעד יציבות המחירים במהלך 2024", כתב בפמן בסקירה שפרסם.

עוד צופה בפמן, כי בנק ישראל איננו צפוי לשנות את הריבית בהחלטה הבאה, של חודש ספטמבר, והריבית צפויה להתחיל לרדת בתחילת 2024, זאת כל עוד שער החליפין לא ישוב לתוואי מהיר יחסית של פיחות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *