החודש שהיה בבורסה: מגמה מעורבת עם עלייה במחזורי המסחר • יומן חודשי

מאי היה גם החודש בו עצרה טורקיה את המסחר הימי עם ישראל (לדבריה), ובו נכנסו כוחות צה"ל לרפיח למרות לחץ בינלאומי כבד. איך זה השפיע על המסחר בבורסה?

המסחר בתל אביב בחודש השמיני למלחמה בעזה התנהל השבוע על רקע הלחימה ברפיח והמשך הלחימה בצפון, כשברקע מתנהלת בהאג תביעה נוספת נגד ישראל בעניין הלחימה בעזה. וגם לנוכח העובדה שטורקיה "עצרה" את הסחר הימי עם ישראל. בעקבות זאת, חברת הדירוג מודי'ס (Moody's) אמנם אישררה את דירוג האשראי של ישראל, אך גם הותירה את תחזיתה ה"שלילית" ללא שינוי.

בנוסף, בתחילת שבוע המסחר האחרון, עמד גם פרסום הדו"חות הכספיים של החברות הצביוריות לרבעון הראשון של שנת הכספים, והציפיות לקראת עדכון ריבית בנק ישראל בסוף החודש שנותרה ללא שינוי.

מדד ת"א-35 עלה בכ־2.6% בהובלת מניות הבנקים והמניות הדואליות הכלולות בו. ואילו מדד ת"א-90 ירד בכ־4% בהובלת חברות הנדל"ן הכלולות במדד. במועד העדכון החצי שנתי של מדדי המניות, בתום יום המסחר ה־2 במאי, התווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל החזקות ושופרסל, ונגרעו מהמדד מניות קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי. המחזור היומי הממוצע בשוק המניות הסתכם בכ־2.2 מיליארד שקל, גבוה בכשישה אחוזים מהמחזור הממוצע בארבעת החודשים הראשונים של השנה.

הציבור הישראלי הגביר בחודש האחרון את החשיפה שלו למניות בתל־אביב וביצע רכישות נטו במאי. משקיעי חוץ המשיכו לצמצם את החזקותיהם במניות בבורסה של ת"א, ואילו המשקיעים המוסדיים לטווח הארוך לא ביצעו החודש פעילות מהותית – נטו – זאת לאחר שהגדילו את החזקותיהם במניות בשליש הראשון של השנה.

הגיוסים בשוק המניות בחודש היוצא הסתכמו בכ־480 מיליון שקל. בין המגייסות החודש בלטה חברת הבניה עמרם אברהם שגייסה כ־313 מיליון שקל בהנפקה ראשונית (IPO), לפי שווי חברה של כ־1,562 מיליון שקל לאחר ההנפקה. חברה רישום כפול חדשה – שנייה השנה – היא חברת ארבה רובוטיקס שמניותיה נסחרות ב־NASDAQ. ארבה רשמה את מניותיה למסחר מקביל בתל אביב החל מאתמול ה־29 בחודש.

התשואה לפידיון של איגרות החוב השקליות לעשר שנים המשיכה לעלות והגיעה לכ־5.1% לקראת סוף החודש – שיא של כשלוש־עשרה שנה. עלייה המשקפת את העלייה בפרמיית הסיכון של ישראל, ואת המשך העלייה בגירעון הממשלתי.

מחזורי המסחר היומיים באיגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות הסתכמו בכ־3.0 מיליארד שקל ובכ־0.9 מיליארד שקל, בהתאמה, ירידה של כ־14% ושל כ־22% לעומת המחזורים בשליש הראשון של השנה. גיוסי החוב בשוק האג"ח על־ידי האוצר הסתכמו בכ־12 מיליארד שקל, בהמשך לגיוס של כ־15 מיליארד שקל בכל אחד מארבעת החודשים הראשונים של 2024. גיוסי הסקטור העסקי בשוק איגרות החוב הסתכמו בכשלושה מיליארד שקל. כ־2.5 מיליארד שקל מתוכם גויסו על־ידי חברות נדל"ן.

ועוד החודש: נרשמה ירידה במחזורי המסחר באופציות על מדד ת"א-35 ועלייה במחזורי המסחר באופציות הדולריות, לעומת המחזור בשליש הראשון של השנה. גם החודש נמשכה הזרמת הכספים לקרנות המחקות בעיקר לקרנות שעוקבות אחר מדד S&P 500 ולקרנות הכספיות, בהמשך למגמה מהחודש הקודם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *