המלחמה ביוקר המחייה: חוק המזון יורחב ויחול גם על חנויות הפארם

במקום לעסוק בהסרת חסמים והגדלת התחרות, ממשיכים הח"כים להתמקד בהטלת עוד ועוד רגולציה. והפעם על רשתות הפארם

ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את ההצעה של חבר הכנסת ינון אזולאי (שס) לתקן את חוק קידום התחרות בענף המזון ולהחילו גם על ענף מוצרי הצריכה וחנויות הפארם. אזולאי הסביר שהצעת החוק היא חלק מהמאבק ביוקר המחייה, והיא אמורה לבטל את החרגת חנויות הפארם מהוראות חוק המזון שעוסקות ביחסים בין הקמעונאים הגדולים לספקים הגדולים, ולהחיל גם את ההוראות הנוגעות לפתיחת סניפים חדשים באזורים הסמוכים לסניפים קיימים. "אם רמי לוי רוצה לפתוח סניף במרחק קטן מסניף אחר הוא צריך אישור של רשות התחרות, אבל אם רשת פארם רוצה לעשות את זה היא יכולה, וככה בולעים את הקטנים", אמר אזולאי.

נזכיר שרשות התחרות אישרה את מיזוג חנויות הפארם בי פארם עם רשת המזון שופרסל… חה"כ שלום דנינו (הליכוד) שאל אם אפשר להפריד בין החנויות. נציג רשות התחרות שנכח בדיון אמר כי במקומות בהן לא היה קושי גיאוגרפי חשבה הרשות כי הדבר יתרום לתחרות. יו"ר הוועדה, חה"כ דוד ביטן (הליכוד) אמר כי תמיד אומרים שתחרות תוריד מחירים, אבל לא בודקים מה יצא מהתחרות, והוסיף: "בישראל התחרות היחידה שיש זה מי מעלה את המחיר יותר מהר".

הבעיה המרכזית כפי שעלה מהדיון היא הריכוזיות הגבוהה בענפי המזון והפארם בישראל. חברת הכנסת אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) אמרה כי חברה אחת מוכרת 91% מסכיני הגילוח לגברים ו־70% מסכיני הגילוח לנשים. חברה שלישית מוכרת 55% ממוצרי ההיגיינה לנשים, וחברה רביעית מוכרת מעל 50% ממשחות השיניים. כך שבפועל יש מספר חברות בודדות בענף.

עוד עלה מהדיון כי חוק המזון לא תרם תרומה מכרעת להפחתת יוקר המחייה בישראל ואף לא שיפר במידת מה את התחרות. (המחירים ירדו בשיעור אפסי של 0.3% ומאז עלו שוב ושוב). למותר לציין שרשתות הפארם התנגדו לתיקון שעבר כאמור, להצבעה בקריאה ראשונה במליאה. סביר להניח שהצעת התיקון לחוק תעבור סדרה של תיקונים בטרם תעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *