הרבעון הראשון של 2024: המשק הישראלי יצא מהר מאוד מההלם. אבל…

זאת בהשוואה לרבעון האחרון של 2023. אך עדיין, בהשוואה לנתוני הרבעון המקביל אשתקד, מדובר בירידה משמעותית בכל הפרמטרים ועלייה גדולה בהוצאה לצריכה ציבורית

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (ראשון) את נתוני המשק לרבעון הראשון של השנה שהושפעו (כמו גם נתוני הרבעון הרביעי של השנה הקודמת) מהמלחמה בגבולות.

הנתונים משקפים את גיוס המילואים הנרחב, את התשלומים עבור דיור חלופי למפונים בהתאם לתוכנית הממשלתית, את העדר כוח עבודה בענף הבנייה ועוד לא מעט פרמטרים שהשפיעו על הנתונים.

העלייה החדה יחסית בתוצר המקומי הגולמי ברבעון הראשון של השנה (ינואר-מרץ 2024) משקפת גידול משמעותי בצריכה הפרטית ובההשקעה בנכסים קבועים לאחר ירידות גדולות ברבעון האחרון של השנה הקודמת (אוקטובר-דצמבר 2023). אך עדיין נתוני הצריכה הפרטית וההשקעה בנכסים קבועים מושפעים מהמצב הבטחוני והם לא חזרו לרמה בה היו לפני פרוץ המלחמה.

הצריכה הציבורית המשיכה בגידול מתון יחסית ברבעון הראשון לאחר עלייה גדולה במיוחד ברבעון הרביעי של 2023, כך שרמת הצריכה הציבורית נשארה גבוהה וחריגה במיוחד. לאחר הירידה ביבוא הסחורות והשירותים ברבעון האחרון של השנה הקודמת, חלה עלייה גדולה במיוחד ברבעון הראשון של השנה הנוכחית. לייבוא הביטחוני השפעה גדולה במיוחד על העלייה הזאת.

להלן נתוני הרבעון הראשון של 2024 לעומת הרבעון הרביעי של 2023:

נרשמה עלייה של 14.4% בתמ"ג (3.4% בחישוב רבעוני); נרשמה עלייה של 12.6% בתמ"ג לנפש (3.0% בחישוב רבעוני); עלייה של 21.3% בתמ"ג העסקי (4.9% בחישוב רבעוני); עלייה של 26.9% בהוצאה לצריכה פרטית (6.1% בחישוב רבעוני); עלייה של 7.7% בהוצאה לצריכה ציבורית (1.9% בחישוב רבעוני); עלייה של 48.5% בהשקעות בנכסים קבועים (10.4% בחישוב רבעוני); ירידה של 5.5% בייצוא הסחורות והשירותים ללא יהלומים וחברות הזנק (1.4% בחישוב רבעוני); עליה של 39.2% ביבוא הסחורות והשירותים (8.6% בחישוב רבעוני).

מאידך, ועל־אף הכל, בהשוואת הרבעון הראשון של השנה לזה של השנה הקודמת, אנו מגלים שנרשמה ירידה של 1.3% בתמ"ג; ירידה של 3.0% בתמ"ג לנפש; ירידה של 4.0% בתמ"ג העסקי; ירידה של 1.7% בהוצאה לצריכה פרטית; עלייה של 22.2% בהוצאה לצריכה ציבורית; ירידה של 16.5% בהשקעות בנכסים קבועים; ירידה של 7.1% בייצוא הסחורות והשירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק; וירידה של 4.7% ביבוא הסחורות והשירותים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *