הרמטכ"ל נגד בן גביר: "לא נאפשר לאף פוליטיקאי להתערב בהחלטות פיקודיות"

מקרה התבטאויות החייל: כוכבי הבהיר: "רק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם" • נתניהו התייחס: "צה״ל הוא צבא העם, קורא להשאיר אותו מחוץ לכל ויכוח פוליטי"

העימות בין החיילים לפעילי השמאל בחברון: הרמטכ״ל אביב כוכבי שוחח הלילה עם מח״ט גבעתי, אל״ם אליעד מואטי, ולאחר מכן עם מג״ד צבר, סא״ל אבירן אלפסי, במטרה להביע תמיכה בהחלטתם ולהוקיע את הביקורת שהופניתה אליהם, בין היתר, הרמטכ"ל שלח עקיצה לבן גביר ואמר כי "אף פוליטיקאי לא יתערב בהחלטות פיקודיות".

במסגרת השיחות הוקיע הרמטכ״ל את ההתקפות על המג״ד ועל המפקדים בגדוד וגיבה את פעולותיהם נוכח אירועי סוף השבוע. בו בזמן, הרמטכ״ל שיבח את הפעילות המבצעית של הגדוד, את האופן הערכי שבו הוא פועל, ואת הגישה הרצינית בה נחקרו וטופלו הארועים החריגים. הרמטכ״ל הבהיר כי תקיפת המג"ד היא דבר פסול, וכל התערבות פוליטית בהחלטות מפקדים היא דבר פסול.

כוכבי אמר כי ״המפקדים, ורק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם. לוחמים ומפקדים בגזרות הלחימה נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים והם ראויים להערכה. ההתמודדות הזו חפה מכל שיקול פוליטי, וגם אם נעשות טעויות הן צריכות להתברר ולהתנהל בתוך הצבא והמסגרות המתאימות.

"לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג׳נדה פוליטית. התערבות פוליטית בצה״ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו. הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להדרדר בו.

החיילים, המפקדים וגם בני משפחותיהם הם בעלי זכויות רבות, והם צריכים להשאר מחוץ לכל שיח פוליטי. אני מחזק את הגדוד, ויודע שהמשימות המורכבות מחייבות שיקול דעת, מקצוענות וערכים, ויש לי אמון מלא ביכולת של הגדוד לבצע אותן בהצלחה״, אמר.

גם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו דאג לתמוך בחיילים בדף הטוויטר שלו כשכתב: "צה״ל הוא צבא העם, אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, להשאיר אותו מחוץ לכל ויכוח פוליטי".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *