התחסנתם וסובלים מהשמנת יתר? אלו הבשורות המדאיגות של פייזר

חוקרים איטלקים גילו שעובדי רפואה הסובלים מהשמנת יתר מייצרים רק כמחצית מכמות הנוגדנים בתגובה למנה השניה של הנגיף בהשוואה לאנשים בריאים

מחקר בקרב עובדי שירותי בריאות גילה כי הסובלים מהשמנת יתר מייצרים רק כמחצית מהנוגדנים לעומת אנשים בריאים.
הנתונים מצביעים על כך שהחיסון של פייזר עשוי להיות יעיל פחות בקרב אנשים עם השמנת יתר.

חוקרים איטלקים גילו שעובדי רפואה הסובלים מהשמנת יתר מייצרים רק כמחצית מכמות הנוגדנים בתגובה למנה השניה של הנגיף בהשוואה לאנשים בריאים. למרות שמוקדם לדעת מה משמעות הדבר בנוגע ליעילות החיסון, התוצאה עשויה לרמוז שאנשים הסובלים מהשמנת יתר זקוקים למנת דחף נוספת בכדי להבטיח שהם מוגנים כראוי מפני נגיף הקורונה.

מחקרים קודמים העלו כי השמנת יתר – המוגדרת כבעלת מדד מסת גוף (BMI) מעל 30 – מגדילה את הסיכון למוות מקורונה בכמעט 50%, וכן מגדילה את הסיכון לאשפוז בבית חולים ב-113%.

חלק מהמחקר עשוי להיות מוסבר כי אנשים עם השמנת יתר לעיתים קרובות סובלים ממחלות רקע, כגון מחלות לב או סוכרת מסוג 2, המגדילים את הסיכון מקורונה עבורם, אך עודף שומן בגוף יכול גם לגרום לשינויים מטבוליים, כגון עמידות לאינסולין ודלקת, אשר מקשים על הגוף להילחם בזיהומים.

מצב קבוע זה של דלקת בדרגה נמוכה יכול גם להחליש תגובות חיסוניות מסוימות, כולל אלה שנטצרות על ידי תאי B ו-T המפעילים תגובת הגנה בגוף בעקבות חיסון. מחקרים נפרדים הראו כי חיסון נגד שפעת יעיל רק במחצית אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר בהשוואה לאלו הסובלים ממשקל בריא.

המחקר החדש, שעדיין לא נבדק על ידי עמיתים, מספק ראיות ישירות ראשונות המצביעות על כך שבעיה דומה עלולה להתרחש בחיסוני קוביד 19.

אלדו ונוטי החוקר מרומא, ועמיתיו מדדו את תגובת הנוגדנים בעקבות שתי מנות של חיסון בקרב 248 עובדי שירותי בריאות. שבעה ימים לאחר קבלת המנה השנייה, 99.5% מהם פיתחו תגובת נוגדנים, ותגובה זו הייתה גדולה מזו שנרשמה בקרב אנשים שהחלימו מקורונה. עם זאת, התגובה היתה פחותה בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל.

"מכיוון שהשמנת יתר מהווה גורם סיכון עיקרי לתחלואה ולתמותה בקרב חולי קורונה, חובה לתכנן תוכנית חיסון יעילה עבור תת-קבוצה זו", כתבו אלדו ועמיתיו. "למרות שיש צורך במחקרים נוספים, לנתונים אלו עשויות להיות השלכות חשובות על פיתוח אסטרטגיות חיסון נגד קורונה, ובפרט עבור אנשים בעלי משקל יתר. אם הנתונים יאומתו על ידי מחקרים גדולים יותר, יהיה צורך לשקול אפשרות לתת לאנשים בעלי משקל יתר מינון נוסף של החיסון או מינון גבוה יותר".

תמיד ידענו ש- BMI הוא מנבא עצום לתגובה חיסונית לקויה לחיסונים, ולכן מאמר זה בהחלט מעניין, אם כי הוא מבוסס על מערך נתונים ראשוני די קטן", אמר דני אלטמן, פרופסור לאימונולוגיה באימפריאל קולג' בלונדון. "זה מאשר כי קיום אוכלוסייה מחוסנת אינו שם נרדף לאוכלוסייה חסינה, במיוחד במדינה עם אחוז השמנת יתר גבוה, ומדגיש את הצורך החיוני בתוכניות ניטור חיסון ארוכות טווח".

במחקר נפרד שנערך בקרב שירותי בריאות ברזילאים, אלטמן ועמיתיו הראו כי גם הדבקה חוזרת בקורונה היתה שכיחה יותר בקרב אנשים עם BMI גבוה, וכי הם נוטים להיות בעלי תגובות נוגדניות נמוכות יותר להדבקה המקורית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *