חוסכים יותר, אבל לא בקביעות: הסקר הדרמטי על הכלכלה החרדית

משתתפים הכי מעט במאבקי יוקר המחיה, אך מביעים את הנכונות הגבוהה ביותר להחרים מותגים שיעלו מחירים. אבל איך יידעו את מי להחרים כשהתקציב לא מתוכנן וגם לא מנוהל נכון? • הנתונים המלאים

סקר מכון גיאוקרטוגרפיה שבוצע עבור 'ההסתדרות' לניתוח השפעת יוקר המחיה על האזרחים מצביע על נתונים מדאיגים במיוחד, בפילוח הנתונים לפי האוכלוסיה הדתית והחרדית לעומת האוכלוסיות האחרות.

מהסקר עולה כי קרוב למחצית מהחרדים לא מנהלים תקציב מסודר למשק הבית. נתון מדאיג וגבוה משאר האוכלוסיות. עוד עולה מהסקר, כי "מחשבון רגיל" ו"אקסל" לניהול הוצאות פופולרי בציבור זה יותר מאשר בציבור הכללי.

ומה לגבי תכנון תקציב מפורט מראש? גם בסעיף זה מדורגים החרדים בתחתית. רק 7.5% ממשקי הבית במגזר הצרכני ביותר מתכננים מראש את התקציב, לעומת 18.7% בציבור הכללי. 33% מהחרדים לא מתכננים בכלל תקציב, כאשר השאר (59.5%) מתכננים תקציב חלקי בלבד (הוצאות חריגות בלבד / הוצאות שוטפות בלבד / מסגרת תקציב כללית בלבד).

למרות זאת, הציבור החרדי מצליח דאוג לבריאות שלו יותר מציבורים אחרים. 81% מהנשאלים השיבו כי "בדרך כלל לא קורה שאני נאלץ לוותר על הוצאות רפואיות בכדי לעמוד בהוצאות אחרות", 7.5% השיבו שהדבר קרה להם פעם אחת בלבד ואילו 10.4% השיבו שזה קרה להם מספר פעמים. רק 0.9% מהנשאלים החרדים השיבו ש"תמיד כשיש עליות מחירים אני נאלץ לוותר על הוצאות רפואיות" וזאת לעומת 3% בציבור הכללי.

הציבור החרדי אגב, השתתף בהכי מעט מאבקים נגד יוקר המחיה. רוב הנשאלים סירבו לאשר כי יסכימו להפגין בעתיד נגד ההתייקרות. עם זאת, החרדים הביעו את הכוונה הגבוהה ביותר להשתתף בחרם צרכני נגד מותג שיעדכן את מחיריו כלפי מעלה.

עולם החסד החרדי מקבל גם הוא ביטוי מיוחד בסקר, כאשר מהנתונים עולה כי שיעור החרדים שפנו לבקש סיוע כלכלי מעמותות גבוה בשיעור משמעותי מהיקף פניות הציבור הכללי לצורך בקשת סיוע מעמותות. מספר החרדים שביקשו סיוע מעמותות כפול מנתון זה בציבור הכללי. החרדים מובילים גם בסיוע הכלכלי של קרובי משפחה (19.8% לעומת 15.3% בציבור הכללי).

מובילים בבריאות וממעטים ביזמות עסקית

עם זאת, יצר היזמות החרדי מקבל ביטוי נמוך יותר, וזאת למרות הזינוק ביוקר המחיה. החרדים חיפשו מקורות הכנסה נוספים יותר משאר האוכלוסיות, אך רובם חיפשו זאת כשכירים ולא בפיתוח עסק עצמאי.

לאמונה הדתית, מסתבר, ישנה השפעה מהותית על הלחץ הנפשי שלנו בעקבות יוקר המחיה. 60.4% מהנשאלים החרדים הסכימו עם המשפט "בתקופה האחרונה אני מרגיש יותר מתח נפשי עקב עליית המחירים במשק ויוקר המחיה". וזאת לעומת 68.8% בציבור הכללי.

אבל לא תמיד התקווה לעזרה משמים מסייעת לצרכנים החרדיים. מנתוני הסקר עולה כי הציבור החרדי הוא זה שחוסך הכי מעט בקביעות וכי הוא זה שחוסך הכי מעט בסכומים קבועים. ואיפה הוא מוביל? דווקא בשיעור הנשאלים שאין להם כל חיסכון לעתיד.

39.6% מהנשאלים החרדים השיבו שאין להם חיסכון כלשהו להוצאות בלתי צפויות (לעומת 29.8% בציבור הכללי), רק 13.2% מהחרדים חוסכים בסכום קבוע (לעומת 27.2% בציבור הכללי) ורק 19.8% חוסכים במועדים קבועים (לעומת 24.6% בציבור הכללי).

כשמדובר בחיסכון במועדים משתנים, החרדים מובילים עם 33% מהנשאלים שענו בחיוב, לעומת 24.8% בציבור הכללי. ייתכן שהדבר נובע מחוסר התכנון הכלכלי במגזר החרדי בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

הסקר נערך כאמור על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור 'ההסתדרות' והוא עורר תגובות רבות במשק. בשיחה עם 'אקטואליק' התייחס מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות', דניאל שבקס, לשיעור החוסכים הנמוך בציבור החרדי ואמר כי "יש לציין לחיוב את השינוי המתרחש בשטח בשנים האחרונות בהקשר זה, כאשר הדור הצעיר פונה יותר ויותר לליווי מקצועי בענייני החיסכון וההשקעה".

שבקס מזכיר גם את מיזם הוואטסאפ של 'הירשוביץ פתרונות' המלווה חוסכים מתחילים. "כשהקמנו את 'כלכלה בנעלי בית' חשבתי שיהיו שם מקסימום מאות חרדים עם כוונת חיסכון. זה מטורף, אבל חצינו כבר את רף ה- 4,000 מנויים, וזה אומר דרשני".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *