מגולה לגאולה: כך נחגג חג הגאולה בבירת רוסיה

חג הגאולה נחגג במוסקבה בסימן 'מגולה לגאולה' ביום גדוש של הלכה וחסידות בראשות רבה הראשי של רוסיה ובהשתתפות אביו של החטוף בעזה דניאל שלום פרץ • הצלם לוי נאזרוב תיעד

שני ימי חג הגאולה י"ט-כ' בכסלו, נחוגו השנה בבירת רוסיה ביתר שאת וביתר עוז, החל מהתוועדויות בשבת קודש בכל בתי הכנסת, מוסדות החינוך ובתי חב"ד בכל שכונות מוסקבה, המשכו במספר סעודות מלוה מלכה חגיגיות, והמרכזית שבהן נערכה בבית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה" עד לשעות הקטנות של מוצאי שבת קודש.

על-אף מזג האוויר הסוער והשלגים הגדולים שירדו במוסקבה כמעט ללא הפוגה, באו והתכנסו מאות צעירים ליום של תורה וחסידות – שני המאפיינים המרכזיים של בעל הגאולה הוד כ"ק רבנו הזקן זי"ע מחבר ספר התניא קדישא והשולחן ערוך, כהוראת ובקשת מורו ורבו המגיד הגדול ממעזריטש זי"ע. לשם כך, הוזמן מאה"ק הגה"ח הרב חיים פרוס, מרבני כפר חב"ד, שבנוסף לשיעורים ההלכתיים שמסר, גם התוועד במספר התוועדויות עם כלל דוברי לשון הקודש.

יום הלימודים אורגן ע"י ארגון "מרכז תורה" בניהול הרב מנחם מענדל ווילענסקי, והוא התפרס במשך שעות רבות, במספר רב של אולמות במלון המפואר 'מאריוט' שבמרכז מוסקבה, עם שיעורים מגוונים שנמסרו במספר שפות, על-ידי הרב הראשי שליט"א, הדיין הרב ישראל בארנבוים, רב הכשרות הרב יוסף יצחק מרזל, רב מכון שחיטה הרב יהודה שגב פרידמן, רב קהילה דור רביעי הרב גדליה שסטק, ור"מ במרכז תורה הרב יונתן פלדמן.

לקראת ערב, נפתחו שערי האולם הגדול בבניין המלון, שהתמלא חיש מהר במאות מיהודי מוסקבה. הללו התיישבו מסביב לשולחנות העגולים לסעודת חג, מלווה בתוכנית עשירה ומרתקת, אותו הנחה והוביל מנהל הקהילה היהודית במוסקבה הרב מרדכי ויסברג, וכותרתה: "מגולה לגאולה".

את החגיגה המרכזית פתח האורח השליח הרה"ח ר' יוסף דוד וויטמאן, מהשלוחים המרכזיים בפאולו ברזיל, ורב בית הכנסת הגדול בית יעקב ספרא בעיר, שריתק את הקהל הגדול בנסיעה לרוסיה שזכה לערוך בהוראת הרבי לפני למעלה מארבעים שנה, בכדי להכניס לרוסיה תשמישי קדושה, תפילין וספרי קודש ולפעול עם יהודי המקום.

נאום מרתק ומיוחד נשא האורח הרה"ח ר' שלמה גלפרין מקראון-הייטס, שתיאר את ילדותו ברוסיה, ושילב את הדברים עם תקופתנו אנו, והדרישה מכל יהודי באשר הוא להשקיע בלימוד ובדרכי החסידות.

הנגיד ר' יהודה דווידוב, מייסד ויו"ר קרן הצדקה '770' ברוסיה, הוזמן לומר עם הקהל את מזמור קכ"ב בתהלים, ומיד אחר-כך עלה רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, לומר את פסוקי מזמור כ' בתהלים, שנאמרו בקול וברגש גדול. לצדו של הרב הראשי על הבמה עמד הרב דורן פרץ, שבנו הבחור דניאל שלום שיחי', נמצא חטוף בשבי החמאס ימ"ש כבר מעל חודשיים, לאחר שבחירוף נפש יצא לדרום כדי לסייע ולהשבית אויב ומתנקם, ונשבה בידי אויבינו, ועדיין לא נודע מה עלה בגורלו.

לאחר שידור חי מהכותל המערבי, שלידו עמד חזן בית הכנסת ר' דוד קייטאק שנשא תפילה נרגשת של "אחינו כל בית ישראל" בשם כל יהודי רוסיה, נשא הרב הראשי את הנאום המרכזי לכבוד החג הגדול.

בין דבריו אמר: "ידוע שאדמו"ר הזקן בעל הגאולה העיד, כי קיבל את בשורת השחרור ממאסרו בפטרבורג בעת שאמר תהלים ועמד בכתוב "פדה בשלום נפשי". על כתוב זה דרשו רז"ל "אמר הקב"ה כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הצבור, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם". ויש לומר, שהפתיחה "כל העוסק" מוסבת על כל שלושת העניינים הנזכרים להלן, ושיתרונה של עבודה נפלאה זו הגורמת לפדייתו של הקב"ה כביכול עם בניו ישראל, טמון בדיוק הלשון "העוסק…", דהיינו שאין העבודה בתורה ומצוות ותפילה נעשית כמילוי חובה גרידא וכמי שאין מעייניו בזה, אלא הן נעשות דווקא בדרך "עסק". כלומר, כשם שאדם משקיע מאונו והונו בעסקו הגשמי ביודעו כי בו תלויים חיי גופו, ובשל כך הוא טרוד בעסקו יום ולילה ואינו נפרד ממנו במחשבותיו ובחלומותיו. כן הוא במלאכת ה' בתורה ומצוות ותפילה, שהאדם צריך לגשת אליהן כאל עסקו הפרטי, עד שגם בהלכו ברחוב טרוד הוא בהן, ובמפגשיו עם מכריו ומיודעיו מוצא הוא דרכים כיצד לקשרם ולחברם עם התורה והתפילה, ובפרט בהכירו כי בהן תלויים ועומדים חיי נפשו ונשמתו.

ובעסק לבד לא די, אלא כל אלו – התורה והמצוות והתפילה – צריכות להיעשות דווקא "עם הציבור". ובפשטות, היינו שמגייס את חבריו ללימוד התורה ברבים, לעסוק בגמילות חסדים בחבורה, כמו גם להתפלל במניין דווקא. ובפרט על פי הידוע ש"צבור" ראשי תיבות: צדיקים, בינונים ורשעים. וזאת כי דווקא בהיותן נעשות עם כלל ישראל לגווניו ראוי העושה להיגאל ולגאול את הקב"ה וישראל אחיו עמו".

ובפנותו לאורח הרב דורן פרץ, קרא הרב הראשי שליט"א את סיום המזמור שקרא בעל הגאולה כשהוציאו מהמאסר "ואני אבטח בך", ואמר: הניגון המוכר מסתיים בחזרה כמה וכמה פעמים על שתי המילים "אבטח בך" – כי מעל כל דרגות הבטחון כפי שמופיעים בספר 'חובת הלבבות' לרבנו בחיי, יש את הדרגה שחידשה תורת החסידות: "אבטח בך" בלי ה'אני' כלל. זהו בטחון מתוך מחשבה ודיבור, המביאה לידי שמחה וגורמת שהכל יהיה רק טוב, בטוב הנראה והנגלה!

אביו של החטוף הרב דורן פרץ, שזה לו לראשונה לבקר ברוסיה, היה נרגש לעמוד מול הקהל הגדול, ושיתף לפרטים את כל מהלך הימים, החל מבוקר יום השבת ושמחת תורה, סיפר על בנו הבכור שנפצע והחלים ב"ה, ואף זכה להינשא לפני מספר שבועות, ועל בנו השני דניאל שלום בן שרון שנודע להם רק לאחר חמשה ימים שהוא נחטף בידי צוררי החמאס. הוא הביע את אמונתו המלאה, כי בזכות יום זכאי זה והתפילות של יהודי רוסיה, יזכו לראות בישועת בנו ושאר החטופים בקרוב ממש, מגולה לגאולה מלאה!

באווירה נעלית ונרגשת התפזר הציבור לביתו, כשהוא מלא וגדוש בכוחות מחודשים להמשך עבודת ה' ביתר שאת וביתר עוז.

צילום: לוי נאזרוב

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *