מי מתנגד לפרישת אנטנות סלולריות בפריפריה במימון ממשלתי?

באופן תמוה, שר תקשורת מהימין דורש מימון ממשלתי להצבת אנטנות שישרתו את חברות הסלולר, במקום לדרוש מחברות התקשורת עצמן לעמוד בתנאי הרישיון שלהן

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה אתמול (שלישי) לבקשת חה"כ אברהם בצלאל (שס) דיון אודות האצת פיתוח רשת הסלולר בפריפריה כמנוף לצמצום פערים ולצמיחה. בצלאל הסביר שיש לא מעט מקומות בארץ עם בעיות קליטה סלולרית, ומי שנפגע זה האזרח.

שר התקשורת, חה"כ שלמה קרעי שהשתתף בדיון, אמר כי מאז נכנס לתפקיד הוא עוסק בכך, והוסיף: "חברות הסלולר משלמות 400 מיליון שקל בשנה עבור אגרות ואין תמורה בעד האגרה. אני לא חושב שיש הצדקה לזה. זה פי שלושה מהממוצע העולמי, ולא נותנים למשרד להשתמש באגרות ולתת הנחות כפונקציה של טיב השירות. האוצר לוקח את הכסף לקופת המדינה. אם יאפשרו לנו להשתמש באגרות התדרים לתמרץ פריסת רשת, השמים הם הגבול. בתוך חמש שנים נצעיד את המדינה לפסגה. אנחנו לא במאה ה־18 או ה־19, תשתיות תקשורת צריכות לקבל את אותו יחס כמו תשתיות תחבורה ומים".

מנכ"לית משרדו אמרה שמדובר בנושא קריטי, שכן מדובר בהצלת חיים בשגרה ובחירום ובמנוף צמיחה של המשק. יוזם הדיון, חה"כ בצלאל אמר שמשרד האוצר צריך להכניס את היד לכיס. רכזת תקשורת באגף התקציבים באוצר, התייחסה לדברים ואמרה שהצוות הבין משרדי שעוסק בדור 5 לא קשור לבעיות הקליטה בפריפריה. לדבריה, בעיית הפריפריה היא בעיית כיסוי. לדבריה, ברישיונות של חברות הסלולר קיימת חובה לכסות 95% משטחי המדינה ו־99% מהאזרחים ומה שמשרד התקשורת צריך לעשות זה לאכוף את התחייבותן ברישיון.

בתגובה אמר השר קרעי שמשרד התקשורת מתכוון להטיל קנס של תשעה מיליון שקל בשל כך. אך הוסיף שאם יימשך משחק של חתול ועכבר עם קנסות זה רק ידרדר את המצב. "לחברות אין יכולת לפרוס תשתיות בפריפריה בגלל רפורמת הסלולר, שהביאה את המדינה למקום ראשון במחיר. אין סיבה שהמדינה תגבה אגרות בסכום של פי שלושה מהממוצע העולמי, לא כל החוכמה נמצאת באגף התקציבים", אמר.

נציגת האוצר לא נותרה חייבת ואמרה: "כדי להגדיל תשואה להשקעה, צריך שעלויות פריסת אתרים יהיו נמוכות יותר. חייבים לקדם את הגדלת היצע הנכסים הציבוריים במכרזי מדף עם מחיר נמוך יותר. הצוות צריך להתמקד יותר בזה במקום לסייע לחברות פרטיות בתכנית תמרוץ. אם תיתן לחברות הפרטיות כסף ציבורי כדי שיקימו אתרי סלולר, הן לא יקימו יותר אתרים לבד. הכנסת כסף ממשלתי תהרוס כל יוזמה פרטית ותוריד אותנו למדדים יותר גרועים".

בהתייחס לדבריה אמר מנכ"ל פורום חברות הסלולר שהפתרון הוא חקיקה כמו בארה"ב שמחייבת את הרשויות הפדרליות להקים אנטנות במבנים של המדינה. "המדינה היא זו שמפרקת הכי הרבה אנטנות בישראל. מנהל הדיור הממשלתי אוסר להציב באתרים שברשתו אנטנות", אמר. חשוב להקשיב לדברים שאמר בדיון יושב ראש ועד עובדי פלאפון, יחיאל שמן. שמן אמר כי "מאז רפורמת כחלון אנחנו נאבקים להשקעה בשוק התקשורת" וביטא את תסכולן של חברות התקשורת מהמצב הקיים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *