מפעים: זה מה שכותב הגר"א על ר"ח אלול, שחל בשבת והיום

כי השנה היא בת 365 ימים ורבע יום, וכיוון שמקצת היום ככולו נמצא שהשנה נחשבת כ-366 ימים

הגאון מוילנא בדברים עצומים על ראש חודש אלול. בביאורו למגילת אסתר, כותב הגאון על הפסוק: "בשנת שלוש למלכו עשה משתה… ימים רבים שמונים ומאת יום" כי השנה היא בת 365 ימים ורבע יום, וכיוון שמקצת היום ככולו נמצא שהשנה נחשבת כ-366 ימים.

הגר"א ממשיך ומבאר כי בשמים דנים את האדם רק על מחצה מהם, כלומר על הימים ולא על הלילות (מקור הדברים במסכת שבת פ"ט) כי בזה הזמן הם ישנים ולא חוטאים. נמצא שכביכול רק 183 ימים הם בידו של היצר הרע, וכנגד הימים האלה היתה סעודתו של אחשוורוש (המשול ליצר הרע) 180 יום. ומה בנוגע לשלושת הימים החסרים? אלו שלושה ימים שלא שולט בהם יצר הרע. וכה דברי הגר"א: "וג' הימים הנותרים שלא ערך בהם סעודתו הם ראש חודש אלול וראש השנה ויום הכיפורים, שהם ימי צער ליצר הרע".

רבי לוי יצחק מברדיטשוב כותב בספרו 'קדושת לוי' כי הפסוק בישעיהו: "הנותן בים דרך ובמים רבים נתיבה" נכתב על ראש חודש אלול. כה דבריו: "הכלל הוא, כי בראש חודש אלול השם יתברך מגלה אלוקותו ומלכותו לנשמת ישראל, וכי הוא מנהיג את כל העולמות בחסדו הגדול, וישראל עם קדושו ממליכים עול מלכותו עליהם. וזה 'הנותן בים דרך' זה ראש חודש אלול". כלומר, בראש חודש אלול מגלה השם יתברך לנשמת ישראל כי הוא מנהיג העולם.

האר"י הקדוש מבאר כי עיקר התשובה מקובלת בשלושים ימי חודש אלול. ב'עץ הדעת טוב' נכתב: "ועיקר התשובה הזו להיותה מקובלת בראש חודש אלול, הנקרא 'ירח הימים הנוראים', כי אז תפילתך נשמעת ושערי תשובה פתוחים, כמו שכתוב 'דרשו השם בהמצאו' ובסוד 'אני לדודי ודודי לי' ראשי תיבות אלול, כי אז נהפך הקב"ה לידיד ואוהב אל האדם השב בתשובה".

ה"פנים יפות" מבאר כי הפסוק: "ולי מה יקרו רעיך קל" נכתב על ימי אלול, "ששורשו הוא כמו שאמר האר"י שהם ימי ריעות וימי רצון, שהחודש הזה מכפר על כל השנה, והוא חסד השם".

בעל ה"חידושי הרי"ם" מבאר כי חודש אלול מתנה טובה הוא, אשר נותן לנו הבורא יתברך שנוכל להכין עצמנו לקראת ראש השנה, ובזה ביאר הרה"ק מטריסק את הפסוק: "הנה אנוכי נותן לפניכם היום, 'היום' זה ראש השנה, ו'לפניכם' קודם יום הדין זה חודש אלול – התקרבו אל ה', ותזכו לצאת זכאים בדין לאלתר לחיים טובים ולשלום.

בספרי החסידות מגדירים את חודש אלול כזמן בו "המלך בשדה". רבי שניאור זלמן מליאדי המשיל את חודש אלול למלך הנמצא בשדה ופוגש את נתיניו. שם, יכולים כולם לגשת אליו ולשטוח את בקשותיהם והמלך מקבל את פניהם בסבר פנים יפות ומחייך אליהם. חודש אלול הוא זמן בו מלך העולם נמצא ב'שדה' וניתן להגיע אליו בקלות. בחודש זה ניתן לבקש סיעתא דשמיא להתעלות רוחנית, והוא ניתן מתוך אהבתו של השם יתברך לעמו האהוב על מנת שיתכפרו כל חטאיהם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *