משרד הביטחון חובר למשרד הבריאות כדי לתת מענה לנפגעי המלחמה

כמעט 13 אלף נכי צה"ל מתמודדים עם פגיעה נפשית. במשרד הביטחון רוצים להרחיב את המענה שניתן להם

מנכ"לי משרד הביטחון ומשרד הבריאות, החליטו על הקמת ועדה משותפת לקידום המענה הטיפולי הלאומי בתחום הנפש לנכי צה"ל ולבני המשפחות השכולות.

מאז פרוץ המלחמה חלה עלייה משמעותית בצורך של אזרחי ישראל במענה מתחום בריאות הנפש. למעלה מ־6,800 פצועי צה"ל ומערכות הביטחון טופלו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון החל משמחת תורה, כ־21% מהם מטופלים על רקע פגיעות בתחום הנפש.

פצועי הטבח והמלחמה המתמודדים בתחום הנפש מתווספים ליותר מ־11 אלף נכי צה"ל ותיקים שמתמודדים עם פגיעה נפשית, מהם כ־8,000 מתמודדים עם פוסט טראומה. לכך יש להוסיף עוד אלפי בני משפחות שכולות: הורים, אחים, אלמנות ויתומים שמטופלים באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון.

משרד הביטחון צופה כי בטווח הזמן המיידי יתגברו הצרכים הנפשיים והוא נערך לכך עם מגוון אפשרויות לטיפול ולמניעה. עוד טרם ה־7 באוקטובר, התמודדה מערכת הבריאות הציבורית עם עומסים ומחסור במטפלים בתחום הנפש. משרד הבריאות מפעיל תכנית לאומית שתרחיב את המענה הניתן למבוטחים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

כדי להרחיב ולשפר את המענה ולהעניק מעטפת כוללת שמתבססת על מערך בריאות הנפש האזרחי גם לנכי צה"ל ומערכת הביטחון, בני משפחותיהם ובני המשפחות השכולות, הוקמה ועדה משותפת למשרדי הבריאות והביטחון שתמליץ בתוך 90 יום על אפשרויות מענה נוספות לטובת הנפגעים. חברי הועדה יבחנו את אופן אספקת השירותים, זמינותם והממשק שבין מערכת הביטחון למערכת הבריאות האזרחית.

כחלק משיפור המענה האשפוזי לזקוקים לכך, תבחן הוועדה הקמת מחלקות אשפוז ייעודיות לנכי צה"ל ומערכת הביטחון בתחום בריאות הנפש, מתוך תפיסה של יצירת קבוצות טיפוליות של מטופלים שחוו חוויות דומות. הוועדה תיבחן פתרונות למחסור במטפלים, בדגש על פסיכיאטרים, ותבדוק אפשרויות להכשרת מטפלים משולבת במערכת הבריאות ובמערכת הביטחון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *