מתקנים עוול של שנים ומעניקים הטבות והקלות למשרתי המילואים

הייעוץ המשפטי התנגד לשלב בהצעת החוק מתן עדיפות בקבלה ללימודים עבור לוחמים בסדיר בטענה שהדבר "נוגד את השוויון"

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת בראשות חבר הכנסת יוסף טייב (שס) אישרה אתמול לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הסיוע לסטודנטים ששירתו במילואים או ששירתו כלוחמים. הצעת החוק כוללת מתן סיוע כספי, הקלות והתאמות לסטודנטים ששירתו במילואים או בסדיר ולסטודנטיות שהן בנות זוג של משרתי מילואים.

הוועדה אישרה כהוראת קבע שמוסדות אקדמאים יוסמכו לתת הקלות בתנאי קבלה לחיילים לוחמים ששירתו בסדיר והם יזכו לעדיפות בקבלה למוסדות אקדמיים במשך חמש שנים מיום השחרור. כמו כן, הצעת החוק תחייב את המועצה להשכלה גבוהה לקבוע רף מינימלי להתאמות שהמוסדות יידרשו לתת למי ששירת שירות מילואים ממושך. כלומר, מעל 30 יום בנסיבות חריגות כגון צו 8 או מילואים בהתראה קצרה, ולסטודנטית שהיא בת זוג של משרת מילואים בנסיבות כאלה.

בנוסף, מופיעה בנוסח הצעת החוק הסמכה כללית להכרה בנקודות זכות נוספות בגין שירות מילואים ממושך. לפי התיקון לחוק המל"ג שאושר בוועדה, קרן הסיוע שמעניקה לסטודנטים מלגות על בסיס קריטריונים סוציו־אקונומיים, אזורי מגורים וכו', תכלול בין שאר הקריטריונים גם שירות סדיר או שירות מילואים ממושך.

הוועדה אישרה גם תיקון לחוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וקהילתית ולפיו סטודנט ששירת עשרה ימי מילואים, אף שאינם ברצף, יזכה לשתי נקודות זכות במסגרת התואר האקדמי שלו. כך שגם שירות מילואים ייחשב פעילות חברתית וקהילתית. מוזר שהיה צורך לומר זאת.

ועדת החינוך הוסיפה על החקיקה המקורית הסדר משולב שכולל הוראת שעה המאפשרת למוסדות לתת הקלות בתנאי קבלה למשרתי המילואים בשנה האקדמית הנוכחית והבאה, בשל שירותם במלחמה הנוכחית, וכן הסמכה למוסדות להשכלה גבוהה להעניק מתן עדיפות בקבלה ללימודים עבור לוחמים בסדיר. סעיף זה כלל התנגדויות של משרד המשפטים בטענה לאי שוויון וכן של המוסדות עצמם שחששו להנמכת הרף ופגיעה בחופש האקדמי.

הייעוץ המשפטי של הוועדה תמך בתיקון של הוראת שעה בענין הקלות בתנאי קבלה ולא בדרך של הוראת קבע שמטרתה לתמרץ או לתגמל לוחמים, משום שהוראת קבע "פוגעת בשוויון בין מועמדים בקבלה ללימודים וספק אם עומדת באמות המידה החוקתיות המצדיקות זאת".

יו"ר הוועדה, טייב, אמר כי "זהו חוק טוב, מאוזן. הכי חשוב שהצלחנו להגיע בסוף להסכמות רחבות. לא מובן מאליו". שר החינוך יואב קיש בירך על הצעת החוק ואמר: "זוהי פעם ראשונה שהמדינה מכירה ומוקירה רצון של צעירים לבחור במסלול שמסכן את חייהם, כי הם נלחמים לטובת הכלל. אנחנו מגדירים את היעד כיעד ערכי בחקיקה".

השר הזכיר את המאמצים של ועדת החינוך שהובילו להסכמות בשבוע שעבר: "אני שמח שהגיעו להסכמות עם המל"ג, שיעוגנו הערב בהחלטת מל"ג. בלי המהלך של הח"כים פה זה לא היה קורה". לבקשת יו"ר הוועדה, הבהירה נציגת משרד האוצר, נעם דן, כי לא תהיה פגיעה בקרן הסיוע לסטודנטים: "לא יהיה קיצוץ בתוספת שהובטחה לקרן הסיוע. כלומר תהיה תוספת של 30 מיליון שקל לשנה זאת וסכום דומה גם בשנה הבאה". הצעת החוק אושרה לקריאה שניה ושלישית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *