נזק של 31 מיליארד שקל; אין מספיק כוח אדם לתכנון תחבורתי

אמדן הגודש בכבישים בערכי תוצר – כשני אחוזים מהתוצר הגולמי. המשק הישראלי מפסיד עשרות מיליארדים בשנה

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, מפרסם היום (שני) דו"ח נרחב שעוסק ביון היתר בתחבורה הציבורית. מהד"וח עולה כי בשני העשורים הראשונים של המילניום (2000-2021) מצבת כלי הרכב, הנסועה, שטח הכבישים ואורך הכבישים גדלו בשיעור ניכר (החל מפי 1.24 וכלה בפי 2.1) והגודש בכבישים הולך וגדל משנה לשנה. הנזק בגין הגודש בכבישים נאמד בכ־2% מהתוצר המקומי הגולמי, בשנת 2021 נאמד הנזק בכ־31 מיליארד שקל.

הבעיה המרכזית, כך עולה מהדו"ח נעוצה בליקוי שקשור להסדרת מעמדה של הרשות הארצית לתחבורה. שנותרה יחידת סמך במשרד על־אף שכבר ב־2011 קבעה הממשלה שיש להפוך אותה לרשות ממשלתית עצמאית. יוצא שאף שמשרד התחבורה סיים את הכנת תמ"א 42 כבר בשנת 2019, והיא אף קיבלה את אישורה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, תכנית מתאר זאת לא הוגשה על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאישור הממשלה, עקב מחלוקת בין משרד התחבורה למשרד האוצר לגבי כתב השיפוי ולגבי מתן פיצויים לבעלי המקרקעין או לבעלי הזכות שייפגעו ממנה, וממילא לא אושרה בהחלטת ממשלה ולא נכנסה לתוקף.

עוד עולה מן הדו"ח שכוח האדם באגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה אינו מספיק כדי לתת מענה למשימותיו הרבות בוועדות התכנון השונות, והדבר פוגע בתפקודו השוטף של האגף. בעוד שמספר הרכבים גדל כמו גם מספר משתמשי הדרך, מספרם של העובדים ירד עוד ועוד. המבקר מצא כי מספרם של תקני כוח האדם ומשרות עבודה בלתי צמיתה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ירד בין השנים 2017 ל־2022 ב־21% (מ-104 ל-82 תקנים). האגף מסתמך בעבודתו השוטפת על יועצים חיצוניים. סך ההוצאות שלו על ההתקשרויות עם היועצים החיצוניים: בגין הפעלת "מנהלת תכנון תחבורתי" ושירותי ייעוץ נוספים גדל בכ־28% בשנת 2022 לעומת שנת 2021 (מכ־12.5 מיליון שקל לכ־16 מיליון).

נוסף על כך, המבקר סבור כי היעדר ייצוג של נציגי משרד התחבורה עלול להוביל להיעדרו של "מבט-על" בכל נושאי התחבורה הציבורית בדיונים השונים שמתקיימים במוסדות התכנון והבנייה, ולהיעדר התייחסות לתחבורה הציבורית בדיונים בוועדות ובמוסדות התכנון הארציים, ובכללם גם להיעדר התייחסות לתכנון ולקידום של התחבורה הציבורית. אנגלמן ממליץ למשרד התחבורה לפעול לחיזוק היחידות המקצועיות העוסקות בתכנון מערכות התחבורה הציבורית ובניהולן, להגביר את מעורבותו בתהליכי התכנון הסטטוטורי ולהפוך לגורם מוביל, ובמיוחד לחזק את האגף לתכנון תחבורתי – שהמחסור בכוח אדם ניכר בו במועד סיום הביקורת (פברואר 2023). נוסף על כך מומלץ להסדיר את מעמדה, סמכויותיה ותחומי אחריותה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולפעול למימוש החלטת הממשלה לגבי הקמת רשויות מרחביות לתחבורה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *