נערכים לכניסה קרקעית לעזה; מאמצי המנע של חמאס נחשפים

לקראת הכניסה הקרקעית של לוחמי צה"ל לרצועת עזה, נמשכים מאמצי ארגון הטרור להשתמש באזרחי הרצועה כ"מגן אנושי" • במקביל: בחמאס שיגרו איום משמעותי באמצעות התקשורת הלבנונית, בניסיון להרתיע את צה"ל מכניסה קרקעית • מימדי התקיפות האוויריות נחשפים

לקראת כניסתם הקרקעית של עשרות אלפי לוחמי צלה"ל לרצועת עזה, שיגר צה"ל בשבת הודעה דחופה לתושבי הרצועה, בה מפצירים כוחות הביטחון הישראליים באזרחים בלתי מעורבים להתרחק מצפון הרצועה.

"צה"ל קורא לכל תושבי העיר עזה להתפנות מבתיהם, לנוע דרומה לשם הגנתם ולהתמקם באזור מדרום לנחל עזה, כפי שמתואר במפה", נמסר לתושבי עזה.

המסר החריג כולל הסבר לסיבת ההיערכות לכניסה קרקעית בכך ש"ארגון הטרור חמאס פתח במלחמה מול מדינת ישראל, העיר עזה היא מרחב שבו מתקיימת פעילות צבאית. הפינוי הזה הוא למען ביטחונכם האישי. ניתן יהיה לחזור לעיר עזה רק לאחר הודעה שתאשר זאת. אין להתקרב לאזור הגדר עם מדינת ישראל".

עוד נמסר לתושבים, כי "מחבלי חמאס מסתתרים בעיר עזה במנהרות מתחת לבתים בעיר עזה, ובתוך בניינים מרובים אזרחים חפים מפשע. תושבי עזה נועו דרומה למען ביטחונכם האישי וביטחון משפחותיכם, הרחיקו עצמכם ממחבלי החמאס שמשתמשים בכם כמגן אנושי. צה״ל עתיד בימים הקרובים להמשיך לפעול באופן משמעותי בעיר עזה, ומעוניין להימנע מפגיעה באזרחים".

לוחמים חרדיים ביחידות צה"ל המובחרות (צילום: נצח יהודה)

במקביל לפרסום ההודעה לתושבי עזה, הודיעה מנהלת התיאום והקישור של צה"ל לאו"ם כי יש לפנות מיידית את התושבים בצפון רצועת עזה. ההודעה גררה תגובה מהירה של מזכ"ל האו"ם ומספר שיחות הבהרה עם השגריר גלעד ארדן. "המשמעות של הודעת צה״ל שתוך כמה שעות כ-1.1 מיליון בני אדם יצטרכו לעזוב את ביתם. בלתי אפשרי שתנועה כזו תתרחש ללא השלכות הומניטריות הרסניות", צוטטו בכירים באו"ם מגיבים להודעה. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מיהר להשיב במגננה, ואמר כי "תגובת האו"ם היא חרפה, שנים הם מתעלמים מהארגון הרצחני ששוחט ילדים ונשים".

ב'ניו יורק טיימס' ציטטו שלושה קצינים בכירים בצה"ל, שתדרכו את עיתונאי העיתון כי "הצבא מתכונן לכניסה קרקעית לרצועת עזה בימים הקרובים עם עשרות אלפי חיילים". על פי הדיווח, "המטרה היא להשתלט על העיר עזה ולהשמיד את הנהגת חמאס". ציטוט משמעותי בהתחשב בעובדה כי ישראל הרשמית נמנעה עד כה משימוש בביטוי "מיטוט שלטון חמאס" כיעד למלחמה.

כל זה מתרחש במקביל להפצצות חיל האוויר שלא פוסקות מאז תחילת השבוע שעבר ברחבי הרצועה. על פי ניתוח של מומחים צבאיים שפורסם ב'וושינגטון פוסט', בתוך פחות משבוע ישראל הטילה יותר פצצות בעזה מאשר ארה"ב הטילה באפגניסטן במשך שנה שלמה.

הרמטכ"ל הרצי הלוי באוגדת עזה (צילום: דובר צה"ל)

כל זה הביא את החמאס להמשיך ולאיים נגד ישראל. מקור בארגוני הטרור בעזה אמר לרשת 'אל-מיאדין' הלבנונית כי אנשי הארגונים "ברמת המוכנות הגבוהה ביותר ופועלים לפי תוכניות שנקבעו מראש". לטענת המקור, "אנחנו לא סובלים ממחסור במשאבי אנוש ונשק – ויש לנו יכולת להילחם חודשים רבים. מספר הטילים שבהם השתמשנו עד כה לא עולה על 10%, אנחנו עובדים לפי טקטיקה ארוכת טווח".

בתדרוך לכתבים הצבאיים שקיים הבוקר דובר צה"ל, תת אלום דניאל הגרי, הוא ציין כי ישראל מניחה  לחומרה שהיכולת הרקטית של החמאס עדיין קיימת. "מדרום לנחל עזה מאות אלפים. אנחנו ממשיכים להניע אוכלוסייה", ציין דובר צה"ל. הוא הוסיף, כי "מצטברות עדויות שחמאס מונע אקטיבית מאזרחים להתפנות. חמאס טען שצהל תקף שיירות אזרחים שנעות דרומה. זה שקר. הוא ממיט אסון על תושבי עזה. זה פשע מלחמה".

זמן קצר לאחר התדרוך פרסום דובר צה"ל תיעוד של שיחה בין קצין מודיעין של יחידה 504 לבין תושב ג׳באליה. בשיחה התושב מעיד שחמאס החרימו מהאנשים במחסה בו הוא נמצא את הציוד האישי ואת מפתחות הרכב. "זוהי עוד הוכחה לכך שארגון הטרור חמאס מונע באופן אקטיבי מאזרחיו להתפנות ולעבור דרומה כדי להגן על עצמם".

בישראל פועלים לגיבוש המבצע הקרקעי באופן שימזער למינימום את חשיפת הלוחמים לסיכונים מיותרים ופועלים בכל הזמן הזה לאיסוף מודיעין רב ככל הניתן. בין היתר, תוך שימוש במשאבי מודיעין של מדינות זרות. הרמטכ"ל שוחח ביממה האחרונה עם מספר רמטכ"לים בעולם, אשר עוסקים כולם בסיוע מודיעיני למדינת ישראל.

טנקים של צה"ל בפעולה (צילום: דובר צה"ל)

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *