עשור של פונדקאות: תובנות מרכזיות ומגמות עולמיות

כיצד פועל תהליך הפונדקאות? מתי זה התחיל? באיזה מדינות זה נפוץ, ומדוע? • כל מה שלא ידעתם על תהליך פונדקאות

כיצד פועל תהליך הפונדקאות?

פונדקאות היא שיטת רבייה מסייעת שבה אישה, המכונה אם פונדקאית, נושאת הריון עבור אדם או זוג אחר, המכונים ההורים המיועדים.

ישנם שני סוגים עיקריים של פונדקאות: הריונית ומסורתית. בהריון פונדקאי, האם הפונדקאית נושאת ילד שהתעבר באמצעות הפריה חוץ גופית (IVF) תוך שימוש בביצית וזרע של ההורים המיועדים או בחומרים של תורם. האם הפונדקאית אינה קשורה גנטית לילד. בפונדקאות מסורתית, האם הפונדקאית מזריעה את זרעו של האב המיועד, מה שהופך אותה לאם הביולוגית של הילד.

תהליך הפונדקאות כולל אנשי מקצוע רפואיים, מומחים משפטיים ושירותי תמיכה כדי להבטיח חוויה חלקה הן לאם הפונדקאית והן להורים המיועדים.

מתי זה התחיל?

פונדקאות היא בעלת היסטוריה ארוכה, עם עדויות לפרקטיקה המתוארכת לתקופות קדומות. עם זאת, פונדקאות מודרנית זכתה לפרסום במאה ה-20, בעיקר עקב התקדמות בטכנולוגיית רבייה מסייעת.

הפונדקאות ההריונית הראשונה המוצלחת התרחשה בשנת 1985, ומאז, ההליך הפך למעודן יותר וזכה לקבלת רווחה נרחבת יותר.

שיעורי ההצלחה הגוברים והנגישות של הפריה חוץ גופית תרמו אף הם לצמיחת הפונדקאות כאפשרות בת קיימא עבור אלה המתמודדים עם בעיות פוריות או מחפשים שיטות אלטרנטיביות לבניית משפחה.

באיזה מדינות זה נפוץ ומדוע?

הפונדקאות מיושמת במדינות שונות ברחבי העולם, כאשר שכיחותה מושפעת במידה רבה ממסגרות משפטיות, קבלה חברתית וגורמים כלכליים.

במדינות מסוימות, כמו ארצות הברית, ישנו שוק פונדקאות מפותח היטב והן נחשבות ידידותיות לפונדקאות. בארה"ב (נכון לכתיבת שורות אלה) אין חוק פונדקאות פדרלי, כלומר שלכל מדינה יש את התקנות שלה. קליפורניה ידועה בסביבתה הידידותית לפונדקאות, בעוד שעל מישיגן נחשבת למדינה הכי פחות ידידותית לפונדקאות. בקנדה, מותרת רק פונדקאות אלטרואיסטית, כלומר שנשים בהיריון פונדקאי אינן יכולות לקבל פיצוי כספי מעבר להוצאות סבירות.

לעומת זאת, מדינות מסוימות, כמו גרמניה, צרפת ואיטליה, אסרו על הפונדקאות לחלוטין עקב חששות אתיים וניצול פוטנציאלי של נשים בהיריון פונדקאי. במדינות אלה, הורים מיועדים מחפשים לעתים קרובות שירותי פונדקאות בחו"ל, מה שמוביל לצמיחה בהסדרי פונדקאות בינלאומיים.

צמיחת הפונדקאות בישראל ובעולם בשנים האחרונות

הפונדקאות חוותה צמיחה משמעותית בעשור האחרון, הן בישראל והן בעולם. בבריטניה לבדה, מספר צווי ההורות שניתנו בעקבות לידה פונדקאית שולש מ-121 בשנת 2011 ל-368 בשנת 2018. בנוסף, הפונדקאות בקנדה גדלה ביותר מ-400% בעשור האחרון, עם למעלה מ-400 מסעות אלטרואיסטיים בשנה.

לסיכום

הפונדקאות עברה כברת דרך בעשור האחרון, כאשר השיטה הופכת לנפוצה ונגישה יותר במדינות שונות. צמיחת הפונדקאות בישראל וברחבי העולם מדגישה את הצורך במחקר מתמשך, שיקולים אתיים ותקנות משפטיות כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר עבור הורים מיועדים, נשים בהליך פונדקאות והילדים שנולדים מתהליך זה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *