קץ הדמוקרטיה • הממשלה נכנעה לאנרכיה, החקיקה תיעצר

האנרכיה ברחובות ניצחה. ראש הממשלה הודיע על עצירת חקיקת החוקים לתיקון מערכת המשפט. מצביעי הימין יצאו להפגנות ענק ברחבי הארץ

בשעה שיותר ממאה וחמישים אלף ישראלים הגיעו להפגנת תמיכה ברפורמה המשפטית, ורבבות אחרים הפגינו בכל רבחי הארץ, ראש הממשלה נתניהו הודיע על דחיית ההצבעה על חוקי הרפורמה. לאחר ליל דיונים ארוך בלשכת ראש הממשלה ולאחר ישיבת ראשי הקואליציה, הודיע הערב ראש הממשלה על עצירת חקיקת חוקי הרפורמה המשפטית ועל דחיית הצעדים לתיקון מערכת המשפט. זאת על־אף שוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה הבוקר לקריאה שנייה ושלישית את החוק (המרוכך) לשינויי הוועדה לבחירת שופטים ואת חוק בתי המשפט. גורמים בציונות הדתית העריכו במהלך היום כי הדבר יביא לפירוק הקואליציה הנוכחית.

עם זאת, סיעת עוצמה יהודית שאיימה לעזוב את הקואלציה אם החקיקה תיעצר, מסרה בשעות הערב את ההודעה הבאה: "ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי תינתן לממשלה ארכה למושב הקרוב, להעביר את הרפורמה בהידברות ובמקביל סוכם בין השניים כי כצעד להגברת המשילות תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי והצעת המחליטים תעלה כבר בישיבת הממשלה הקרובה".

למעשה, הממשלה נכנעה לאנרכיסטים ומשכה את חוקי הרפורמה רגע לפני ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית. דבריו של נתניהו לפיהם "כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות, אני כראש הממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית", נענו בכתף קרה מצידם של האנרכיסטים. מובילי הפרות הסדר של החודשים האחרונים מסרו כי "ההודעות של ראש הממשלה ושותפיו הקיצוניים הן הודאה על כוונתם לשוב ולחוקק את חוקי הדיקטטורה במושב הבא, ובכך לפגוע בכלכלה ובביטחון המדינה. כל עוד החקיקה תימשך ולא תיגנז אנחנו נהיה ברחובות. זהו עוד ניסיון להחליש את המחאה כדי לחוקק דיקטטורה".

נתניהו מצידו אמר עוד: "אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות כדי להשיג הסכמה רחבה. לכן, מתוך אחריות לאומית, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות ולהגיע להסכמה רחבה, לקראת החקיקה במהלך המושב הבא. כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור ואף חיזוק של זכויות הפרט".

בתגובה אמר יו"ר המחנה הממלכתי, חה"כ בני גנץ מהאופוזיציה, כי "ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע בעם. אבל כולנו – קואליציה ואופוזיציה נושאים באחריות לאחות אותו. אין לאף אחד זכות להשתמט מהחובה הזו. צר לי, שגם בשעות הקשות האלו, יש פוליטיקאים ציניים וקיצוניים, שלא מתעלים לגודל השעה. שורפי האסמים מנסים להצית מאבק בין טייסים ללוחמי גולני, בין ירושלמים לתל אביבים, בין קיבוצניקים ותושבי עיירות פיתוח. לא ניתן להם!" אמר גנץ והוסיף: "כולנו צריכים לקרוא פה אחד – לא למלחמת אחים. לא לאלימות. לא לפשרה על לב הדמוקרטיה, וכן להסכמות והידברות. אחים אנחנו".

למרות האמירות לפיהן עצירת החקיקה מאפשרת לכאורה את הרחבת הקואליציה או שינוי בהרכבה כך שגם 'המחנה הממלכתי' של חה"כ בני גנץ תוכל לתמוך בממשלה, קשה לראות כיצד יוכלו חברים מרכזיים במפלגה כמו סער ואלקין לתמוך בנתניהו אותו החרימו עד לימים אלה ממש. עוד יש לזכור כי אמש אמר אחד ממארגני המחאה כי זו לא תעצור עד להורדת נתניהו מהשלטון.

את תחילת השלב האחרון בריסוק הדמוקרטיה הישראלית ומחיקת תוצאות הבחירות, ניתן לתלות בהודעת שר הביטחון יואב גלנט. גלנט שהודיע במוצאי השבת בעת שראש הממשלה שהה בלונדון, כי לדעתו יש לעצור את תהליכי החקיקה, הפך ליקיר מפגיני השמאל שעד לפני זמן לא רב הטיחו בו קריאות גנאי שאין הנייר סובלן. ההודעה על הכוונה לפטרו שנמסרה על ידי ראש הממשלה העניקה להפגנות הגוועות רוח חדשה. ליבוי האש שהוצתה בליל אמש על ידי התקשורת, יצר תקדים מסוכן של סחיטה באיומים, והביא את ראשי הקואליציה למסקנה שיש לעצור לעת עתה את החקיקה למגינת לבם של מיליוני מצביעי הימין שמאות אלפים מהם יצאו לרחובות בשעות האחרונות.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אני בשוק. עאלק עיתון האקטואליק הזה

    אין שם של כתב.
    יש שגיאות כתיב.
    אין הבנה מינימלית במשמעות המילה אנרכיה (יכול לקרוא בויקיפדיה).
    מלא טיעונים מקטבים.
    אין יושרה עיתונאית
    מפיץ שקרים לגבי כמות זעומה של מפגיני פרו רפורמה.
    ושכחתם לציין כרגיל את האלימות של להבה ולה פמיליה.

    זה לא אקטואליק זה איבקי עליק.

    הדיקטטור ירד משילטונו.
    הרוב המשלם החליט שנמאס לו.

    ציקח |
    הגב