קרוב ל־6,000 קבילות הוגשו בשנה הקודמת לנציבות קבילות החיילים

גידול דרמטי בקבילות של משרתי המילואים. החל מתלונות על מחסור בציוד לחימה וכלה בתלונות על פיקוד ומנהיגות לקויים

ועדת החוץ והביטחון דנה אתמול (שני) בדו"ח נציבת קבילות החיילים לשנה האזרחית הקודמת (2023) שבה גם פרצה המלחמה בגבולות.

מהדו"ח עולה כי בשנת 2023 הוגשו לנציבות בסך הכל 5,749 קבילות. זו ירידה של 5% ביחס לשנה שלפניה. 54% מתלונות החיילים נמצאו מוצדקות. 2,983 ממגישי הקבילות הם חיילים בשירות חובה. כאן מדובר בירידה דרמטית יותר, ירידה של 22%. 889 ממגישי הקבילות הם אנשי קבע. כאן מדובר בזינוק דרמטי של של 20%. ו־712 הם משרתי מילואים. עלייה של 30% אותה ניתן להסביר במספר הגדול של אנשי מילואים שגויסו ברבעון האחרון של השנה בעקבות המלחמה.

בשלושת חודשי הלחימה הראשונים הוגשו לנציבות 1,316 קבילות, חלק מהקבילות הוגשו על ידי קובל אחד בשמם של קובלים נוספים. בשלושת החודשים הראשונים של המלחמה עלה בהדרגה מספר הקבילות שהוגשו לנציבות מידי חודש. מהשמיני באוקטובר ועד סוף השנה האזרחית, חלה עלייה של 265% בהיקף הקבילות של משרתי המילואים ביחס לאותה תקופה אשתקד. בנוסף נרשמה עלייה של 100% בקבילות שהוגשו על־ידי אוכלוסייה שבדרך כלל לא פונה לנציבות, כמו אזרחים, פונים במעמד פטור ועוד.

עיקרי הקבילות בשלושת חודשי הלחימה הראשונים: אנשי מילואים שמבקשים לחזור מפטור או לעבור ליחידה לוחמת וטענות שקשורות לתמלוגים, ימי ריענון והדחה מתפקיד; בחודש הראשון למלחמה טענות אנשי מילואים היו על חוסרים בציוד ללוחמים; תלונות על תשתיות ותנאי מחייה; ומעטפת לבנות ובני זוג בשירות סדיר של חיילים שנפלו במלחמה.

עם תחילת הלחימה הגיעו לנציבות קבילות מצד חיילים בסדיר ובמילואים בדבר פערים בציוד צבאי ביחידות השונות. הדבר השתקף גם בפניות טלפוניות ובביקורי נציבת קבילות החיילים ביחידות השונות. הטענות עסקו במחסור בציוד לחימה: אפודים, מדים וכן בציוד חורף: אוהלים, שירותים כימיים ועוד. הנציבה מציינת בדוח כי מתחילת המלחמה פעלה הנציבות בשיתוף פעולה מלא עם גורמי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל על מנת לוודא שכלל החוסרים מטופלים.

מעט לאחר פרוץ המלחמה, החלו להתקבל בנציבות קבילות ממשרתים בסדיר ובמילואים בדבר תנאי המחייה והמזון שהם מקבלים. כך למשל באחת הקבילות הלינו אנשי מילואים על כך שנדרשו ללון במבנה מוזנח, על מחסור בשירותים, במקום לינה, על מחסור במים ועל אי אספקת ארוחות בזמן. מקרים אלה טופלו בזמן אמת מול הגורמים הרלוונטיים בצה"ל.

מדהים לגלות גם בשנה האחרונה (2023) טיפלה הנציבות במאות קבילות שקשורות להיבטים שונים של פיקוד ומנהיגות. בנציבות אומרים שחלה ירידה מסוימת בהיקף קבילות אלה אך עדיין, מעיון בקבילות עולה תמונה מטרידה לפיה בידי המפקדים הצעירים – המקיימים את מרב הקשר עם החיילים –  חסרים כלים פיקודיים. פערים אלה הובילו לא אחת השנה, להתנהגות בוטה ואלימה, להתבטאויות בלתי ראויות כלפי חיילים, כולל אמירות, וסגנון ביטוי בוטה ולעיתים גזעני, פגיעה בפרטיות, אי־כיבוד הפניות והמלצות רפואיות, אי־דאגה למימוש זכויות הפרט ועוד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *