שבע דרכים מומלצות להימנע מעייפות נהיגה

ישנם גורמים ידועים שהחוק כאמור נלחם בהם – אלכוהול, סמים, התעסקות עם סמארטפון בזמן הנהיגה וישנם גורמים שיותר קשה לכמת, כמו עייפות בנהיגה • המדריך שיעזור לכם להימנע מנהיגה מסכנת חיים

עומר שטארק

הגורם המרכזי לתאונות דרכים הוא הגורם האנושי. אנשים לא תמיד קשובים בכל מאת האחוזים לנהיגה, לדרך ולנהגים אחרים והולכי רגל. ישנם גורמים ידועים שהחוק כאמור נלחם בהם – אלכוהול, סמים, התעסקות עם סמארטפון בזמן הנהיגה וישנם גורמים שיותר קשה לכמת, כמו עייפות בנהיגה, ולכן הרשויות מנסות להילחם בהם באמצעות חינוך והסברה.

מסקרי נהגים עולה כי 40%-10% מהם דיווחו על הירדמות על ההגה לפחות פעם אחת בשנה החולפת, ועל פי הרשות הארצית לבטיחות בדרכים, בין 4% ל14% מהמקרים הללו נגמרו בתאונה. בנוסף, על פי הערכה, בין 30%-7% מהתאונות העצמיות נגרמות על ידי עייפות או הירדמות.

מכאן עולה שעייפות נהיגה היא בין הגורמים המשמעותיים ביותר לתאונות דרכים, לצד אלכוהול, מהירות והיסח דעת.

הגורמים והסימנים של עייפות בנהיגה

ישנם גורמים רבים שיכולים לתרום לעייפות בנהיגה, הראשי שבהם הוא כמובן – מחסור בשעות שינה, אך גם מחסור בגירויים תורם גם לירידה בערנות בזמן הנהיגה, וגורמים סביבתיים, כגון: מידת החום או אפילו הרטט של המכונית עצמה.

הסימנים הבאים מעידים על מצב של עייפות נהיגה: עפעפיים כבדים, תנוחת גוף רפויה, פיהוקים, ראש כבד, אי שמירה על נתיב, טעויות בניווט, עצבנות וחוסר שקט, מחשבות נודדות, קושי להיזכר בקילומטרים האחרונים. כדאי להיות מודעים מאד למצבים אלו כיוון שעייפות בנהיגה יכולה להתגנב חרישית ולהפוך להירדמות של ממש ומצב מסכן חיים גם מבלי לשים לב. אז איך תשמרו על ערנות בזמן הנהיגה? ריכזנו עבורכם 7 דרכים מומלצות.

איך להימנע מעייפות הנהיגה?

  1. לתכנן עצירות תכופות – בנסיעה ארוכה תכננו מראש נקודות עצירות לאורך הדרך, במיוחד אם מדובר בנסיעה ארוכה של יותר משעה. אפשר לתכנן עצירות להתרעננות סביב תחנת דלק או עמדת טעינה לרכב חשמלי וכך לטפל בשני הדברים בו זמנית. נצלו את זמן העצירה לתנומה קצרה ולאחריה פעילות גופנית להמרצת מחזור הדם.
  2. לצאת לנסיעה רעננים אחרי שנת לילה טובה – גם אם תצטרכו להילחם בעייפות בהמשך הנסיעה, אין סיבה להתחיל את המסע במצב של חוסר שינה. דאגו לשנת לילה מספיקה, איכותית ורציפה לפני נסיעה ארוכה.
  3. תכננו את הנסיעה לשעות ערנות שיא – אם אתם ערניים במיוחד בשעות הבוקר, עדיף לתכנן נסיעה ארוכה בשעות הללו. אם אתם נוטים להירדם בשעות אחר הצהריים או בשעות הלילה המאוחרות – הימנעו מנסיעות בשעות הללו.
  4. הימנעו מאכילת ארוחה כבדה לפני הנסיעה – ארוחה כבדה עלולה לגרום לעייפות ונמנום גם כשאינכם בזמן נסיעה, אז על אחת כמה וכמה בזמן נהיגה. רצוי להרבות בשתיית מים במהלך הנסיעה וישנם נהגים הנעזרים בחטיפים קלים המספקים אנרגיה, כמו אגוזים ופירות יבשים, על מנת לשמור על הערנות.
  5. שימוש בעזרים טכנולוגיים – ישנן כיום מערכות התראה מתקדמות שניתן להתקין ברכב ויכולות לעזור לנהגים להבין מתי הם עייפים, בין אם מדובר במערכות התראה על סטייה מנתיב או מערכות המנתרות ישירות את מידת עייפות הנהג באמצעות בינה מלאכותית, כגון צילום העפעפיים.
  6. טמפרטורת רכב וצורת הישיבה – קירור ואוורור הרכב עשויים גם לעזור לשמור על ערנות הנהג. כשרוצים להפעיל חימום ברכב, מומלץ להשאיר פתח קטן לזרימת אוויר טובה. גם שינוי צורת הישיבה וכיוונון מחדש של משענת הגב, יכולים לסייע.
  7. הפעלת הראש – כיוון שגם שעמום יכול לגרום לעייפות, פעילות שתעסיק את המוח, כמו האזנה לספר או פודקאסט, יכולה לסייע בשמירה על ערנות. גם שיחה בטלפון, תיאור בקול רם של תוואי הדרך שעברתם ושאתם עתידים לעבור ואפילו משחקי טריוויה מאתגרים יכולים לסייע.

לסיכום, סכנת ההירדמות על ההגה היא ממשית וקיימת. זיהוי הסימנים ואימוץ הרגלי נהיגה אחראיים ונכונים יכולים למזער את הסיכון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *