בקיעים בממשלה? "מלחמת הטוויטר" בין שר האוצר לשר הכלכלה

"מתוקף סמכותי בכוונתי לדחות המלצה זאת על הסף"

לאחר ששר הכלכלה, עמיר פרץ, החליט להעלות את שיעור היטל היבוא על מלט מיוון וטורקיה בשיעור המגיע ל-17.25אחוז, השיב לו באמצעות ציוץ בטוויטר שר האוצר כץ:

"שר הכלכלה עמיר פרץ הודיע לי היום שהוא ממליץ להעלות את ההיטלים על המלט המיובא ובכך להעלות את מחירו. דבר זה מנוגד לחלוטין להשקפת עולמי, שדוגלת בתחרות נגד מונופולים ובהוזלת יוקר המחיה. לכן, מתוקף סמכותי בכוונתי לדחות המלצה זאת על הסף".

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ לא נשאר חייב והשיב על הציוץ: "בניגוד לסיסמאות, ההיטל מחזק את התעסוקה והתעשייה הישראלית, מבלי לפגוע במחירי הדיור ובזוגות הצעירים

האם אנחנו רוצים לתת את המפתחות למוצר חיוני אסטרטגי כמו המלט לידיים של טורקיה?

לפני שהחלטתי על היטל היצף ליבוא מלט לישראל, ראיתי אל מול עיני את הזוגות הצעירים, חיזוק התעסוקה והתעשייה בישראל, במיוחד בתקופה זו של הקורונה, ואת ההיבטים האסטרטגיים של מדינת ישראל.

ההחלטה שקיבלתי, שומרת מחיר המלט הנוכחי למשך כל תקופת ההיטל – יותר מארבע שנים.

על כך השיב שוב בטוויטר שר האוצר:

"בעמדת התאחדות הקבלנים שהוגשה לוועדה המייעצת, נטען שמרכיב המלט במחיר של דירה עומד על 0.7% בלבד. כלומר, ההשפעה של מחירי המלט על מחירי הדיור, היא קרוב לאפסית. ועל אף זאת, ובכדי לוודא שבישראל יהיה שוק מלט תחרותי, החלטתי לזמן את חברת נשר לשימוע לשם בחינת שלילת הרישיון שלה לייבא קלינקר,. מה שיבטיח שכמחצית משוק המלט יהיה שוק של יבוא, וישמור על רמת מחירים תחרותית ועל יוקר המחיה.

רק לפני כחודש נסגר מפעל לייצור מלט ישראלי והביא לפיטורי 110 עובדים באופן ישיר ופגיעה בפרנסתם של מאות רבות ואולי אלפים באופן עקיף. היבוא בהיצף מסכן באופן ממשי את השוק הישראלי. אם היצור בישראל ייפסק, היבואנים יוכלו להעלות את המחיר באופן פרוע ונראה פה עליית מחירים חדה, כמו במדינות נוספות (לדוגמה, ברזיל) בהן נעלם ייצור המלט המקומי.

ולמי שטוען שאין בעיה להסתמך לחלוטין על מלט מיובא – מעל 50% מיבוא המלט בישראל מגיע מטורקיה. 65% מהמלט הטורקי נמכר בישראל במחירי היצף. הצפת השוק הישראלי ע"י טורקיה, יכולה להביא לקריסת ענף ייצור המלט המקומי. אין לנו את הפריבילגיה לתת לטורקים שליטה באספקת מוצר חיוני ואסטרטגי כמלט לשוק הישראלי".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *