מערכת הבריאות תקרוס: תחזית האימים שהוצגה לשרי הממשלה

פרופסור אלי וקסמן, ראש הצוות המייעץ למל"ל ולראש הממשלה בנושא המאבק בקורונה, הציג לשרי הממשלה תחזית מבהילה במיוחד בשל התפשטות המגפה.

פרופסור אלי וקסמן, ראש הצוות המייעץ למל"ל ולראש הממשלה בנושא המאבק בקורונה, הציג לשרי הממשלה תחזית מבהילה במיוחד בשל התפשטות המגפה. "איבדנו שליטה במגפה,  יצטברו 300 חולים קשים כבר בשבועות הקרובים, ואפשרות לקריסת המערך האישפוזי בישראל.

צוותי המומחים שהופיעו בפני שרי הממשלה ובהם פרופ' וקסמן שייעץ למל"ל – הזהירו: "ללא מגבלות חריפות ישראל תידרדר להסגר. מערכת הבריאות תקרוס אם יהיו בין 600 ל-900 חולים קשים. הקריסה משמעה תמותה מזנקת של אותם חולים, בשל טיפול חסר ולקוי".

מה הן אותן מגבלות חריפות? כמעט כל המומחים רוצים להגביל כל התכנסות במקום סגור שאיננה הליכה לעבודה (מועדונים, מסעדות, אירועים, בתי קולנוע). הם רוצים לבטל קייטנות לכל הילדים מכיתה ד'. הם אמרו לשרים "אם זה לא ייעשה, הבעיה תתפתח בספטמבר".

 

"אנחנו איבדנו שליטה במגפה", אמר וקסמן בראיון ליונית לוי במהדורה המרכזית. " גם מבחינת מספרי החולים, וגם בכך שהם מפוזרים בכל הארץ, איננו יודעים מהם מקומות ההדבקה של רוב החולים ולכן איננו יכולים לשלוט בהתפרצות. מספר החולים המאומתים היום אומר שגם אם נבלום אותה, יצטברו לנו במהלך 3 השבועות הקרובים 300 חולים במצב קשה. אם נבלום אותה רק בעוד שבוע יצטרפו 600, ולאחר שבוע נוסף כבר 1200 – זה אומר סכנה ליכולת מערך האשפוז של מדינת ישראל, וסכנה להקרסת המערך הזה".

פרופ' וקסמן, הציע לפעול בשני כיוונים: "הראשון, מכיוון שאיבדנו את השליטה במגפה לא נוכל לבלום אותה – אלא דרך צעדי ריחוק חברתי. יש להפעיל מיד צווי ריחוק חברתי שמכוונים להקטנת סיכונים גדולים בפעילויות שהעלות לכלכלה איננה גבוהה. כלומר, למנוע כל התקהלות של מעל 20 איש, ואת כל פעילויות החברה והפנאי. בבתי הספר של החופש הגדול אפשר לעצור כיתות גבוהות, נניח מכיתה ד', ולהשאיר את הכיתות הנמוכות – כיוון שהן משפיעות על היכולת של ההורים לעבוד ובעלות מחיר כלכלי".

באם הממשלה לא תפעל במהירות, וקסמן סבור כי "תוך כשבועיים ניאלץ להטיל סגר. צריך להבין שהחלופות שבפנינו הן או לנקוט פעולה מהירה עכשיו לדיכוי הקצב במטרה להימנע מסגר כולל בהמשך. יהיה לזה מחיר כלכלי, והממשלה תצטרף לפצות את מי שיפגע מכך".

פרופ' וקסמן אמר כי "חלק מהבעיה של חוסר בגוף תחקור יעיל ומתפקד היא העובדה שאין מידע. זה חלק מהבעיה בחוסר יכולת לטפל בה. אם יוקם אותו גוף וייצר יכולת אמיתית לאיסוף מידע וקטיעת שרשראות הדבקה מהירה – הדבר חשוב לא רק לגל הנוכחי אלא גם להמשך – לאחר שנוריד את מספר החולים ל-100 ליום, גוף מהסוג הזה יכול לדכא התפרצויות ולאפשר לנו לחזור לפעילות שגרתית כמעט מלאה. אם לא נבנה את הגוף הזה – אנחנו דנים עצמנו לגל שלישי, רביעי וחמישי".

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *