צריכת קפה על בסיס יומי תורמת להפחתת הסיכון לחלות בסרטן עור

במחקר שנערך במרכזים רפואיים שונים בסינגפור וארצות הברית, נבדק הקשר בין צריכת קפאין והסיכון לחלות בסרטן עור שאינו מלנומה. לצורך המחקר נאספו נתונים של 61,321 גברים ונשים בריאים ללא היסטוריה של תחלואה בסרטן, בגילאים 74-45 שהשתתפו בסקר בריאות בסינגפור בין השנים 1993-1998.

המשתתפים ענו על שאלון בנוגע להרגלי תזונתם ואורח חייהם במהלך השנה הקודמת, שכלל גם שאלות בנוגע לצריכת קפה ותה: איזה סוגי משקאות המכילים קפאין הם נוהגים לשתות? (קפה נמס או פילטר; תערובת מוכנה של קפה נמס, סוכר ואבקת חלב; תה סיני אדום או תה שחור; או תה ירוק) ובאיזו תדירות הם שותים כל משקה? (אף פעם או מעט מאוד; 3-1 כוסות בחודש; כוס אחת בשבוע; 3-2 כוסות בשבוע; 6-4 כוסות בשבוע; כוס אחת ביום; 3-2 כוסות ביום; 5-4 כוסות ביום; למעלה מ-6 כוסות ביום). כוס אחת הוגדרה כ-237 מ"ל ותכולת הקפאין שנמדדה בכוס הכילה 100 מ"ג קפאין.

בדצמבר 2016, בתום תקופת מעקב חציונית של 5.7 שנים, אותרו מתוך נתוני רישום הסרטן של סינגפור 632 מקרים של סרטן עור, מתוכם 427 מסוג BCC (קרצינומת תאי בסיס), 182 מסוג SCC (קרצינומת תאי קשקש), 23 מקרי מלנומה, והיתר – מקרי סרטן נוספים מסוגים אחרים. 48.3% מכלל החולים בסרטן העור היו גברים, וגיל החציוני בו אובחנו היה 74.3 שנים.

מהממצאים עלה כי המשקה הנצרך ביותר היה קפה ― 70.4% מהמשתתפים שתו קפה על בסיס יומי, 11.2% שתו תה שחור מדי יום, ו-12.4% שתו תה ירוק מדי יום. נמצא כי שתייה מרובה של קפה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן עור שאינו מלנומה: צרכנים של למעלה מ-3 כוסות קפה ביום ביו בסיכון נמוך ב-53% לחלות בסרטן עור שאינו מלנומה לעומת מי ששתו פחות מכוס אחת לשבוע. לעומת מי ששתו פחות מכוס תה שחור בחודש, צרכני 2-1 כוסות ביום של תה שחור היו בסיכון נמוך ב-30% לסרטן עור מסוג BCC, בשיעור דומה לצרכני 2-1 כוסות קפה ביום, שהסיכון שלהם לחלות בסרטני עור מסוג BCC ו-SCC כאחד היה נמוך ב-26% לעומת משתתפים ששתו פחות קפה. הסיכון לחלות בסרטן עור שאינו מלנומה בקרב משתתפים ששתו ביום לפחות 4 כוסות (400 מ"ג) של קפה היה נמוך ב-41% משל משתתפים ששתו פחות מ-50 מ"ג קפאין (חצי כוס) ביום. הפחתת סיכון זו הייתה ניכרת הן בסרטן עור מסוג BCC והן מסוג SCC. מבחינה סטטיסטית, תה ירוק היה חסר משמעות בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן עור שאינו מלנומה.

לסיכום, מהמחקר עולה כי צריכה על בסיס יומי של תה שחור ובייחוד של קפה תורמת להפחתת הסיכון לחלות בסרטן עור שאינו מלנומה. לפי נתוני המחקר, צריכת קפה כרוכה בהפחתת הסיכון לחלות בשני סוגי סרטן העור השכיחים שאינם מלנומה, BCC ו-SCC – ככל שצריכתו גבוהה יותר, כך הסיכון פוחת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *