בעקבות המלחמה: זה המהלך הדרמטי של בנק ישראל

סניף הבנק שלכם סגור בעקבות המלחמה? ייתכן שתוכלו ללכת לסניף של בנק אחר שאינכם בין לקוחותיו • כל הפרטים על המהלך הדרמטי שמתגבש ביממה האחרונה

גיוס עובדים רבים למילואים, פגיעות ברכוש, הורים שנאלצים להישאר עם הילדים בבית והגבלות פיקוד העורף פגעו משמעותית ביכולת התפקוד של חלק מסניפי הבנקים במדינת ישראל. ונראה כי המצב לא ישתפר טרם סיום הלחימה. כתוצאה מכך, נדרשים לקוחות הבנקים להרחיק לכת עד לסניף הפעיל הקרוב ביותר – שהוא לעתים רחוב משמעותית ממיקום הלקוח.

ל'אקטואליק' נודע כי בנק ישראל נתן הבוקר לבנקים היתר מיוחד להעתקת סניפים בשעת חירום. דבר הנמצא בסמכות המפקח על הבנקים, לפי סעיף 14 להוראת ניהול בנקאי תקין.

ההיתר מאפשר לבנקים להעתיק באופן זמני למיקום חדש, להקים סניפי בנק ניידיים זמניים, ולהעניק שירותים בנקאיים ללקוחות בנקים אחרים בהם הוא שולט. השירותים שיוכלו בנקים לתת ללקוחות בנקים אחרים שבשליטתם:

  1. משיכת מזומנים (ללקוחות כל הבנקים)
  2. הפקדת מזומנים
  3. משיכת והפקדת שיקים
  4. הפעלת תיבות שירות
  5. העברה מחשבון לחשבון

ומה לגבי לקוחות בנקים שאינם נשלטים על ידי בנקים אחרים? מסתמן כי גם עבורם יימצא פיתרון. בנק ישראל אישר לבנקים להגיע להסכמים עם מתחריהם למתן שירות עבור לקוחות הבנק גם בבנק המתחרה. ככל והבנקים ישתמשו בהיתר זה ויסגרו הסכמים הדדים מסוג זה, מדובר יהיה בבשורה משמעותית במיוחד לכל אזרחי ישראל – שכן כל אזרח יוכל לקבל שירות ומענה מיידי בכל סניף בנק באשר הוא.

הבוקר דיווחנו על הקלה משמעותית נוספת שמתגבשת כעת בבנק ישראל, בנוגע לשיקים חוזרים ללא כיסוי.

ל'אקטואליק' נודע, כי בין ההקלות שבנק ישראל צפוי לפרסם את פרטיו בזמן הקרוב, נוגע למקרים רבים של שיקים שחוזרים מסיבת אכ"מ (אין כיסוי מספיק).

חזרה של שיק פוגעת אנושות בדירוג האשראי של בעל החשבון, כאשר חזרה של שיקים רבים עלולים להוביל להגבלה חמורה של בעל החשבון במערכת הבנקאית כולה למשך שנים. מי שחשבונו מוגבל לא זכאי למרבית השירותים הפיננסיים, למעט חשבונות עו"ש.

מאחר ועצמאים ושכירים רבים נקראו למילואים בצו 8, עובדים אחרים נאלצו שלא להגיע למקום עבודתם ואחרים חטופים בשבי חמאס, נוצר מצב שבו לשיקים רבים אין כיסוי ועתידם הפיננסי של רושמי ההמחאות בסכנה.

כאמור, בבנק ישראל מגבשים כאלה הקלות משמעותיות בנושא. על פי הערכות, ההקלות יכללו אי-רישום של מקרי אכ"מ בדו"ח האשראי של הלקוח שהמחאותיו חזרו וחשבונותיו לא יוגבלו כתוצאה מחזרת שיקים אלו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *