בצל הקורונה והמשבר הכלכלי: צבא לבנון קורס – ד"ר דרור מנור

ידוע כי לבנון נמצאת במשבר כלכלי חסר תקדים, ורק נס יוכל להציל אותה מפשיטת רגל. לאחרונה נודע כי בנוסף לכל הצרות, גם הצבא נמצא על סף קריסה. המשכורות של החיילים והקצינים קוצצו במידה רבה, ולרובם אין מה לאכול. לאחרונה התבקש הרמטכ"ל על ידי הנשיא לדכא את ההפגנות של התושבים הרעבים והמתוסכלים, אשר משתוללות במקומות רבים במדינה. אולם הרמטכ"ל סירב בתוקף, דבר שאכזב והכעיס מאוד את הנשיא. בעקבות המצב הקשה החליטה טורקיה לסייע ללבנון ושלחה לאחרונה 260 טון מזון לצבא הלבנוני. לא מספיק שהמדינה המזרח תיכונית הענייה צריכה להיאבק במגפת הקורונה המשתוללת ובמשבר הכלכלי האנוש, עליה גם להתמודד עם משבר קשה בתוך הצבא.

הנשיא מישל עאון דרש בתקיפות מהרמטכ"ל ג'וזף עאון להפעיל את כוחות הצבא נגד ההפגנות האזרחיות רחבות ההיקף המשתוללות בלבנון. במדינה שורר בלגן איום ונורא: מספר עצום של תושבים מובטלים ומתוסכלים דורשים מהממשלה לפעול לשיקום הכלכלה המקומית הקורסת. בשבוע השני של חודש מארס חסמו מפגינים את הצירים לטריפולי ולביירות, תוך צעקות וצרחות כי "בפוליטיקאים בלבנון מושחתים". אותם מפגינים דרשו מהרשויות לפעול מיד על מנת להוזיל את מוצרי המזון, אשר מונחים על המדפים במרכולים ובסופרמרקטים, אבל לרוב האזרחים אין כסף לקנות אפילו מוצרי בסיס, כמו חלב ולחם. המצב ממש עד כדי כך קשה, ונדמה כי לשלטונות לא ממש אכפת מהאזרח הפשוט.

הרמטכ"ל עאון כעס מאוד וסירב בתקיפות רבה לדרישתו של הנשיא. במהלך העימות בין השניים טעם הרמטכ"ל כי לא רק אזרחי לבנון רעבים, אלא גם החיילים והקצינים של הצבא. המשכורות שלהם שגם כך אינן גבוהות צנחו בבת-אחת. בעקבות המצב הקשה, הוחלט להתחיל במהלך החודש מבצע תרומות לחיילי צבא לבנון, ובשבוע השני של חודש מארס שלחה טורקיה סיוע של 260 טון מזון לצבא הנמצא על סף קריסה.

הרמטכ"ל הבהיר לנשיא כי לא ירשה לחייליו להתערב בעניינים פוליטיים. לדעתו, מותר לאזרחי המדינה להפגין נגד השלטונות, בעיקר כאשר המטרה מוצדקת. לסיכום, אמר הרמטכ"ל כי הזהיר בעבר כי המצב החמור במדינה עלול להוביל לפיצוץ גדול. כך נוצר מצב שבו אין שום סיכוי שהצבא יסייע לשלטונות לפעול נגד ההפגנות האזרחיות המשתוללות ברחבי לבנון.

המצב הכלכלי במדינה הוא כה חמור עד שאפילו פעילותו של חיל-האוויר הישראלי ברחבי לבנון אינה מטרידה כמעט אף אחד. נדמה כי כל עוד אין לאזרחים מה לאכול, אז לא אכפת להם אם ישראל מעוניינת לפגוע ביעדים איראניים על אדמת לבנון. ברור לכל כי יש לפתור קודם כל את בעיותיה של לבנון, ורק אז להתייחס לענייני הביטחון של המדינה. נראה כי מדינות העולם, ובמיוחד ארה"ב, סעודיה וצרפת אינן מתכוונות לסייע כלל ללבנון, ונוצר הרושם כי הסיכוי של הממשלה למצוא פתרון למשבר הקשה קלוש ביותר.

אין ספק כי המצב בלבנון קשה ביותר, וכי רק נס יוכל להבריא את המשק המקומי ולהציל אותו מכאוס מוחלט. ברור כי אין שום סיכוי שהמדינה תזכה לסיוע כלשהו ממדינות גדולות ועשירות כמו ארה"ב וסעודיה, כל עוד החיזבאללה נותן את הטון בכל הנעשה בלבנון. כמובן שגם התפשטות נגיף הקורונה הקטלני ברחבי המדינה מכביד מאוד על השלטונות, אשר מתקשים להתמודד עם המגפה. נראה שמה שהיה חסר לממשלה כעת הוא המצב הבעייתי של הצבא הלבנוני, שאף סובל משיעור גבוה של מקרי עריקות בשל המשבר הכלכלי החמור. המצב הפוליטי בלבנון אינו ברור: כרגע המהנדס ד"ר חסן דיאב משמש כראש ממשלת מעבר, ובתוהו ובוהו השורר במדינה עדיין לא ברור מתי ייכנס לתפקידו ראש הממשלה הנבחר, סעד אל-חרירי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *