הקואליציה מתאחדת נגד הנשיא: "לא מתווה העם"

ראשי סיעות הקואליציה פרסמו הצהרה משותפת נגד מתווה הנשיא לרפורמה המשפטית • סמוטריץ' שהצהיר כי ירכך משמעותית את המתווה – פרסם התנגדות נחרצת • דיווח: הנשיא הרצוג מתכוון להביע את התנגדותו בכנסת

ראשי סיעות הקואליציה פרסמו הודעה משותפת נגד "מתווה העם" שהציג נשיא המדינה יצחק הרצוג לעניין הרפורמה במערכת המשפט, במסגרתה הם מביעים התנגדות מוחלטת למתווה המוצע. "הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת", נמסר מטעם ראשי הקואליציה.

עוד נכתב בהודעה, כי "ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן. כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון".

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה פרסם הודעה מטעמו, תחת הכותרת "כן לשלטון החוק – לא לשלטון המשפטנים". אוחנה מסר כי הוא מעריך את הנשיא ואת המאמצים שהשקיע כדי לנסות ולהגיע למתווה מוסכם. אך "המתווה שהוצג אינו נותן מענה לתחלואי מערכת היחסים שבין הרשות השופטת לבין הכנסת והממשלה".

"יש לנו מחויבות כלפי הריבון (העם). יש לנו מחויבות כלפי הדמוקרטיה, שלטון העם. הכנסת – היא המייצגת נאמנה את רצון העם – והיא תכריע. אם ניתן, בהסכמה רחבה, ואם לא – ברוב קולות", כך אוחנה.

שר האוצר ויו״ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ׳: "יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה, אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס "מתווה העם". העם אמר את דברו בבחירות האחרונות וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון".

דבריו של סמוטריץ' מגיעים יממה בלבד לאחר הצהרתו כי הרפורמה במערכת המשפט תועבר בגירסה מרוככת משמעותית. "בתקופה הקרובה נרגיע את הרעשים הפוליטיים באיזשהו מתווה מוסכם שלפחות כל מי שבמיינסטרים ידע לחיות איתו", אמר סמוטריץ' לבכירי 'סיטיבנק' בארצות הברית.

נשיא המדינה הגיב הבוקר לדברים ומסר: "חשוב לי לומר שאני כמובן שומע את התגובות למתווה שהצגתי מכל קצות הקשת, ואני מקבל כל ביקורת עניינית באהבה ובכבוד עצום. אני מציע לכולם ללמוד המתווה ואת הנאום שלי לעומק ולראות כמה הוא מציג אלטרנטיבה טובה לישראל. 'מתווה העם' שהצגתי הוא הצעה, מצע לדיון שעל בסיסו ניתן לעבוד, לשנות, ולדייק – זה לא סוף הדיון אלא רק תחילתו. הכל לטובת מציאת הסכמה רחבה בחברה הישראלית וכמה שיותר מהר כדי למנוע פילוג בתוכנו, כדי להביא להסכמה לאומית, כדי להרגיע את הרוחות ולהביא לדו שיח. הכל על בסיס אהבת ישראל שאותה אנחנו רואים כאן".

בתוך כך, הבוקר דווח בגלי צה"ל כי הנשיא מתכוון להעלות הילוך במעורבתו הישירה בחקיקת הרפורמה, ובכוונתו להופיע בדיוני הכנסת ולהביע את התנגדותו לחוקים המקודמים.

במקביל, נערכים אלפי פעילי ימין להפגנות תמיכה ברחבי הארץ, במהלכם יקראו לממשלה לא להיכנע לרעשי הרקע ולהמשיך בחקיקה במתכונתה הנוכחית.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *